SEQR nu live i Storbritannien

Seamless (OMX:SEAM) mobila betaltjänst SEQR, som under våren etablerat sig som en av Europas ledande mobila betallösningar, fortsätter sin snabba utrullning på nya marknader. Efter att ha introducerats i ett flertal europeiska länder under våren, lanserades tjänsten i USA för ett par veckor sedan. Nu står Storbritannien på tur.

Seamless har på plats i Storbritannien arbetat intensivt med förberedelserna inför en lansering. Genom nära strategiska samarbeten med bland annat Optimal Payments, som är en globalt ledande leverantör av betaltjänster online och mobilt, finns nu alla tekniska förutsättningar på plats.

– Att lansera SEQR i USA och Storbritannien har varit högsta prioritet för oss på Seamless. Genom att erbjuda en smart och anpassningsbar mobil betaltjänst har vi kunnat attrahera några av marknadens största aktörer. När vi nu fortsätter arbetet ut mot handlare och konsumenter, ger vi det rätt förutsättningar för att kunna etablera oss som den största aktören också i Storbritannien, en marknad med drygt 60 miljoner potentiella kunder, säger Peter Fredell som är VD för Seamless.

SEQR fungerar i Storbritannien från och med idag och konsumenter kan redan från start skicka pengar mellan varandra, samt ta del av produkter och erbjudanden från flera välkända varumärken genom SEQR Shop on the spot. Med Shop on the spot blir vilken yta som helst en säljkanal. Genom att scanna en QR-kod kan kunden göra ett omedelbart köp via exempelvis en annons, digital banner eller en utomhustavla.

Storbritannien kommer också vara det första landet för SEQR med laddningsbart konto för att hantera betalningarna. Användarna kommer direkt i appen kunna föra över pengar från sitt bankkonto, och kan i realtid följa sitt saldo och ladda kontot med nya pengar vid behov.

– Mottagandet av SEQR har varit väldigt positivt när vi fört samtal med både tekniska leverantörer och handlare. En av fördelarna gentemot andra lösningar är den lätta och billiga integrationen med exempelvis befintliga kassasystem. Det tillsammans med tekniska funktioner i framkant som Shop on the spot gör att SEQR upplevs som ett attraktivt val av mobil betaltjänst, menar Gareth Gillatt som är landschef för SEQR i Storbritannien.

SEQR rullas ut i Storbritannien med start idag och de första handlarna lanseras mot slutet av sommaren.

För mer information:

Gareth Gillatt, Country Manager SEQR UK +44 7841 867 585, gareth.gillatt@seqr.com

Peter Fredell, VD Seamless +46 8 564 878 00, peter.fredell@seamless.se

Denna information är sådan som Seamless Distribution AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 juni, 2015 klockan 07.50.

SEQR (se•cure) gör det möjligt för alla som har en smartphone att betala i butik, restaurang, parkeringen och webben, skicka och ta emot pengar gratis, samla alla kvitton digitalt, ge mobilgåvor och ta del av erbjudanden direkt i mobilen. Allt kunden behöver göra är att med SEQR-appen skanna en QR-kod vid kassan och godkänna betalningen med sin PIN-kod. Snabbt, säkert och enkelt. SEQR är också anpassad för NFC-teknik. Den egenutvecklade tekniken gör det möjligt för handlaren att halvera sina transaktionskostnader jämfört med traditionella kortbetalningar. SEQR tillhandahålls av Seamless, en av världens ledande leverantörer av betalsystem för mobiltelefoner.

Grundat 2001 och verksamt i 26 länder hanterar Seamless årligen över 3,1 miljarder transaktioner genom 525 000 aktiva försäljningsställen. Det är Seamless egenutvecklade transaktionsplattform som utgör grunden för SEQR. 6 200 handlare har valt SEQR och i Sverige kan du idag bland annat handla på Hemköp, Willys, Tempo, McDonald’s, Burger King, Ur&Penn, MyWay, Webhallen och Dormy. SEQR är etablerat i Sverige, Finland, Rumänien, Belgien, Portugal, Nedeländerna, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien och USA. 2013 utsågs SEQR som vinnare i kategorin Best Mobile Money Deployment in Europe av Mobile Money Global Awards. Seamless handlas på Nasdaq OMX Stockholm, kortnamn SEAM. www.seqr.se

Om Optimal Payments

Optimal Payments is a global provider of online payment solutions, trusted by businesses and consumers in over 200 countries to move and manage billions of dollars each year. Merchants use the NETBANX®  and Optimal Payments acquiring platform and services to simplify how they accept credit and debit card, alternative and local payments. Consumers use the multi-lingual and multi-currency NETELLER® and Net+® Card stored-value offering to make secure and convenient payments. The Optimal Payments Card Services division provides innovative prepaid products and services. Optimal Payments Plc is quoted on the London Stock Exchange’s AIM, with a ticker symbol of OPAY. Subsidiary company Optimal Payments Ltd is authorised by the UK Financial Conduct Authority to issue electronic money and payment tools, and is under a licence from MasterCard® International Inc.