iPad populärare än 3D-tv

Många är spända på hur svenskar kommer ta emot nya bärbara datorn iPad från Apple och den nya tv-tekniken 3D-tv. En ny undersökning från Demoskop på uppdrag av inWarehouse visar att svenskar föredrar iPad framför 3D-tv.

– Relativt många svenskar känner till båda produkterna men vi ser också att många är osäkra på hur de ska använda dem, säger Magnus Gerdin, Sälj- och Marknadschef på inWarehouse.

När iPad lanserades i USA under våren fick produkten omfattande publicitet även i Sverige och det visar sig också i inWarehouse undersökning. Trots att 3D-tv redan nu finns att köpa i Sverige till skillnad från iPad, är det fler som känner till den senare. Mer än hälften, 58 procent av alla svenskar, känner till iPad och 3 procent planerar att köpa en inom 1 år. Färre, 48 procent, känner till 3D-tv och endast 2 procent planerar att köpa en inom 2 år.

– Även om svenskar inte riktigt ännu vet exakt hur de ska använda en iPad så väcker den ett större habegär än 3D-tv, säger Magnus Gerdin

iPad kan passa pensionärer Även äldre svenskar känner till iPad. 37 procent av alla pensionärer känner till produkten och lika många som bland yngre, 3 procent, kan tänka sig att köpa en inom 1 år. – Pensionärer har tid att både vara nyfikna och lära sig ny teknik, säger Magnus Gerdin – Att äldre är lika sugna som yngre på att köpa en iPad kan också bero på att den verkar lättanvänd med sin stora skärm och tydliga ikoner.

Trots att 3D-tv redan finns att köpa för svenskar är det få, endast 2 procent, som planerar att köpa en inom 2 år. – Många svenskar som kanske precis uppgraderat till sin första platt-tv vill ha tydliga bevis på att tittarupplevelsen stärks innan de gör en uppgradering, säger Magnus Gerdin.

Kan byta oftare framöver Under våren har framgången kring 3D-filmen Avatar gjort att många fått upp ögonen för 3D-tekniken och många tillverkare hoppas nu att 3D-sändningar från Fotbolls-VM ska bidra ytterligare. – Tydliga fördelar är viktigt eftersom det också finns en äldre generation som är vana att byta ut sin tv först när den gamla gått sönder, säger Magnus Gerdin. – I längden förutspår vi dock att den snabba teknikutvecklingen kommer leda till att svenskar byter tv oftare på samma sätt som det exempelvis skett med hemdatorer.

Fotnot: Undersökningen genomfördes i slutet av maj av Demoskop på uppdrag av inWarehouse.se.

För mer information, vänligen kontakta: Magnus Gerdin, Sälj- och Marknadschef på inWarehouse, +46 701 88 88 99 Magnus.gerdin@inwarehouse.se

Om inWarehouse inWarehouse har funnits sedan 1992 och är en av Sveriges största nätbutiker inom IT och hemelektronik. Företaget erbjuder ett personligt bemötande och har en hög tillgänglighet. Vid sidan av ren produktförsäljning erbjuder inWarehouse även rådgivning på IT-lösningar till sina företagskunder. Företaget är en del av koncernen Komplett ASA, som är noterat på Oslo-börsen och ett av Europas första e-handelsföretag. För mer information, vänligen besök www.inwarehouse.se