Rör inte min dator – svenskarna hellre utan TV

Report this content

En undersökning som inWarehouse.se genomfört i samarbete med Demoskop visar att bara 9 procent av svenskar kan tänka sig att vara utan en dator med internetuppkoppling. Samtidigt väljer hela 51 procent av de tillfrågade bort TV:n.

– Undersökningen visar att TV:n inte längre står på piedestal hos svenskarna och många kombinerar också sitt TV-tittande med surf från TV-soffan, säger Magnus Gerdin, Sälj- och Marknadschef på inWarehouse.se.

– Resultatet tyder även på att många också väljer att se TV-program via sin dator och kanalernas webbtjänster.

Dator med internetuppkoppling är mest prioriterat i de svenska hemmen, och särskilt männen var ovilliga att släppa ifrån sig utrustningen. Endast 6 procent av svenska män kan tänka sig välja bort datorn, medan 11 procent av kvinnorna kan tänka sig detta. Även äldre är väldigt förtjusta i sin dator.

– Det var knappt någon skillnad alls mellan den äldsta åldersgruppen och den yngsta i vår undersökning, säger Magnus Gerdin.

– Även om datorn hålls kär av alla åldersgrupper just nu tror vi samtidigt att mobilen är en stark utmanare i hemmet framöver med allt smartare funktioner och internetkapacitet.

Trots den dystra placeringen för TV i undersökningen tror inte inWarehouse att vi är på väg mot slutet för en epok. – Vi har inte sett någon nedgång i TV-försäljningen de senaste åren. Snarare tvärtom och många väljer att ha flera TV-apparater i hemmet, säger Magnus Gerdin.

– TV:n har dessutom fortfarande en orubbad position som social samlingspunkt i hemmet.

Så prioriterar svenskar om de måste välja bort en av följande:

TV:n, 51 %

Mobiltelefonen, 37 %

Dator med internetuppkoppling, 9 %

Källa: inWarehouse/Demoskop

För mer information, vänligen kontakta: Magnus Gerdin, Sälj- och Marknadschef på inWarehouse.se, +46 701 88 88 99 Magnus.gerdin@inwarehouse.se

Om inWarehouse inWarehouse har funnits sedan 1992 och är en av Sveriges största nätbutiker inom IT och hemelektronik. Företaget erbjuder ett personligt bemötande och har en hög tillgänglighet. Vid sidan av ren produktförsäljning erbjuder inWarehouse även rådgivning på IT-lösningar till sina företagskunder. Företaget är en del av koncernen Komplett ASA, som är noterat på Oslo-börsen och ett av Europas första e-handelsföretag. För mer information, vänligen besök www.inwarehouse.se

Taggar: