Supermobiler hotar digitalkameror

Svenskar väljer avancerade digitalkameror med videofunktionalitet framför renodlade videokameror. Det visar ny statistik från inWarehouse. Siffrorna visar också att fler väljer att använda mobiltelefon med avancerad kamera för fotografering snarare än digitalkameran.

– Utvecklingen inom digitalkameror går i rasande fart och många konsumenter väljer att satsa på en bra digitalkamera med videofunktionalitet istället för en videokamera, säger Magnus Gerdin, Sälj- och Marknadschef på inWarehouse. – Vi ser också en viss mättnad hos svenska konsumenter när det gäller digitala systemkameror som efter flera års uppgång nu får en liten utplaning i försäljningen.

Kameramobiler påverkar kameraförsäljning inWarehouse statistik visar på förändrade köpvanor under det senaste året. Numera är det inte längre bara toppmobilerna som har välutvecklade kameror. Det får allt fler svenskar att använda mobilen snarare än digitalkameran för fotografering. – Vi ser hur avancerade mobiler tar position mot digitalkameror samtidigt som digitalkameror tar position gentemot videokameror, säger Magnus Gerdin. – Vem som blir vinnare i slutändan är svårt att sia om, men allt fler kunder söker en mobil livsstil där livet knyts kring mobilen, oavsett om det handlar om spel och nöje eller arbete.

inWarehouse har tagit fram statistik som visar vilka video- och digitalkameratillverkare som varit populärast bland konsumenter de senaste 12 månaderna.

Topp 3 – digitalkameratillverkare 1. Canon 2. Samsung 3. Sony

Topp 3 – videokameratillverkare 1. Sony 2. Canon 3. Samsung

För mer information, vänligen kontakta: Magnus Gerdin, Sälj- och Marknadschef på inWarehouse, +46 701 88 88 99, magnus.gerdin@inwarehouse.se

Om inWarehouse inWarehouse har funnits sedan 1992 och är en av Sveriges största nätbutiker inom IT och hemelektronik. Företaget erbjuder ett personligt bemötande och har en hög tillgänglighet. Vid sidan av ren produktförsäljning erbjuder inWarehouse även rådgivning på IT-lösningar till sina företagskunder. Företaget är en del av koncernen Komplett ASA, som är noterat på Oslo-börsen och ett av Europas första e-handelsföretag. För mer information, vänligen besök www.inwarehouse.se