Svenskar ljuger om priset på sina teknikprylar

– Många svenskar ljuger nog om priset för att de är rädda att ses som oansvariga, samtidigt som de vill unna sig fina prylar, säger Magnus Gerdin, Sälj- och Marknadschef på inWarehouse.
– Vanligast är nog att man ljuger inför den egna partnern och säger ett lägre pris än det man egentligen betalat.

Undersökningen visar också att svensken anpassar priset utifrån vem som frågar. En procent av de tillfrågade uppger att de ljugit och sagt att den teknikpryl de köpt varit dyrare än det pris de betalade. – Kanske säger man till kompisar att prylen var dyrare än den egentligen var för att bli beundrad, och till ens partner att den var billigare, för att inte verka oansvarig. – Att människor säger att något var dyrare än verkligheten kan också bero på att man är rädd för att omgivningen ska tycka man är snål eller töntig om man köpt en för billig pryl.

Undersökningen visar också att det är vanligare att män ljuger om priset än kvinnor. 5 procent av männen har sagt att teknikprylen de köpt varit billigare än vad den var, medan endast tre procent av kvinnorna i undersökningen gjort samma sak. – Jag tror också att dyra prylar är känsligare i Sverige än i många andra länder eftersom vi har ett djupt rotat rättvisetänk i vår kultur, säger Magnus Gerdin.

Så ljuger svenskar om priset på ny hemelektronik – Ja, ljugit och sagt att prylen är dyrare – 1 procent – Ja, ljugit och sagt att prylen är billigare – 4 procent – Båda två – 1 procent Källa: inWarehouse/Demoskop

För mer information, vänligen kontakta: Magnus Gerdin, Sälj- och Marknadschef på inWarehouse, +46 701 88 88 99 Magnus.gerdin@inwarehouse.se Om inWarehouse inWarehouse har funnits sedan 1992 och är en av Sveriges största nätbutiker inom IT och hemelektronik. Företaget erbjuder ett personligt bemötande och har en hög tillgänglighet. Vid sidan av ren produktförsäljning erbjuder inWarehouse även rådgivning på IT-lösningar till sina företagskunder. Företaget är en del av koncernen Komplett ASA, som är noterat på Oslo-börsen och ett av Europas första e-handelsföretag. För mer information, vänligen besök www.inwarehouse.se