Svenskar väljer Office 2010 på CD-skiva

Report this content

Tre månader efter att Microsoft Office 2010 lanserats är det tydligt att svenskar föredrar Office 2010 på CD-skiva framför den nytillkomna möjligheten att ladda ner programmet, trots kraftiga rabatter för den nedladdningsbara versionen. När Microsoft Office 2010 lanserades i maj introducerades en ny licenstyp kallad PKC (Product Key Card). Användaren får en licensnyckel som de använder för att ladda ner eller aktivera en förinställd version av Office på datorn. Versionen innebär att varken CD-skiva eller manual ingår och licensen gäller endast för installation på en dator. Priset är lägre än för en normal utgåva av Office 2010.

I annonser har PKC-versionen marknadsförts som ett billigare "Office"-alternativ och återförsäljare har hoppats att licenstypen får fler svenskar att välja Office 2010. Men försäljningen av PKC har inte riktigt tagit fart och nära fyra av fem svenskar väljer att köpa Office 2010 på CD. – Kanske har branschen övervärderat hur mycket användare lockas av priset, säger Jocke Segerlund, ansvarig för programvaruförsäljning på inWarehouse.
– Vår bild är också att många användare känner sig låsta av PKC-versionen och föredrar att kunna installera Office 2010 på den dator de önskar. För mer information, vänligen kontakta: Jocke Segerlund, ansvarig för programvaruförsäljning, +46 766 33 16 07, jocke.segerlund@inwarehouse.se Om inWarehouse inWarehouse har funnits sedan 1992 och är en av Sveriges största nätbutiker inom IT och hemelektronik. Företaget erbjuder ett personligt bemötande och har en hög tillgänglighet. Vid sidan av ren produktförsäljning erbjuder inWarehouse även rådgivning på IT-lösningar till sina företagskunder. Företaget är en del av koncernen Komplett ASA, som är noterat på Oslo-börsen och ett av Europas första e-handelsföretag. För mer information, vänligen besök www.inwarehouse.se

Taggar: