Förhandlingar om nedläggning av Inwidos fabrik i Edsbyn har inletts

Inwido Sverige inleder idag förhandlingar om att stänga fabriken i Edsbyn. Fabriken tillverkar fönster för den svenska konsumentmarknaden. MBL-förhandlingar har inletts och samtliga 48 anställda berörs.

- Volymtillverkningen i Edsbyn är fokuserad på ett sortiment där efterfrågan varit vikande under en längre tid. Vi tvingades därför minska personalstyrkan kraftigt redan i slutet av föregående år. Tyvärr har den negativa trenden fortsatt vilket medför att vi nu beslutat att inleda förhandlingar om att stänga fabriken, säger Jonas Netterström, VD Inwido Sverige AB.

Utöver fabriken i Edsbyn har Inwido ytterligare sju produktionsanläggningar i Sverige och inom koncernen totalt 30 som tillsammans täcker nuvarande kapacitetsbehov. Nedläggningen väntas vara slutförd den 29 juni 2012.

- Vi har under flera år arbetat intensivt med att reducera kostnader och öka effektiviteten i fabriken men när efterfrågan inte längre finns krävs ytterligare åtgärder. Detta är självklart ett tufft besked för våra anställda i Edsbyn och vi kommer koppla in arbetsförmedlingen, omställningsföretag och företagshälsovård för att hjälpa till så mycket vi kan under rådande omständigheter, avslutar Jonas Netterström.

Inbjudan till pressmöte, tisdag 6 mars 2012

Företrädare för lokal press och media inbjuds att delta i ett möte för ytterligare information och möjlighet att ställa frågor till VD Jonas Netterström.

Datum och tid: Tisdagen den 6 mars, 2012, kl 13.00
Plats: Inwido Produktion i Edsbyn, Hantverkargatan 19.
Anmäl er till: Lena Gustavsson, mobil: 070-511 33 94, alternativt lena.gustavsson@inwido.se

För ytterligare frågor kontakta:
Jonas Netterström, VD Inwido Sverige AB, tel: 0708-160 180
E-post: jonas.netterstrom@inwido.se

Om Inwido
Inwido är norra Europas ledande leverantör av innovativa, miljövänliga, träbaserade fönster och dörrar. Företaget har verksamhet i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Polen, Ryssland, Storbritannien och Irland samt exporterar till ett stort antal länder. Koncernen marknadsför ett 20-tal starka, lokala varumärken som bland annat Elitfönster, SnickarPer, Hajom, Outline, Tiivi, Pihla, Diplomat och Sokolka. Inwido har ca 3 500 anställda och omsatte under 2011 drygt 5,1 miljarder kronor. Huvudkontoret är placerat i Malmö. För mer information se www.inwido.com.

Taggar: