Ny produktionskapacitet till Inwido Sverige

Inwido Sverige förvärvar Erafönster i Väröbacka. Genom förvärvet utökar Inwido Sverige sin produktionskapacitet avseende de populära H-fönstren.

Erafönster, som grundades 1968 av Elsy och Rolf Andersson, har en omsättning på ca 35 Mkr. Försäljningen sker i huvudsak i Sverige och Japan (17 %). Erafönsters 30 anställda kommer inte att beröras av dagens affär. - Vi ser framför oss en fortsatt stark efterfrågan på fönster i Sverige, säger Anders Isaksson, VD för Inwido Sverige. Genom förvärvet av Erafönster får vi tillgång till ytterligare produktionskapacitet och hoppas därmed kunna bibehålla servicen till nuvarande kunder men även er-bjuda nya kunder våra produkter. Inwido Sverige är Sveriges ledande tillverkare av fönster och dörrar. Bland bolagets svenska varumärken finns bland annat Elitfönster, Allmogefönster, Norsjöfönster och Hajomfönster. Inwido-koncernen är Nordens ledande fönster- och dörrtillverkare med starka marknads-positioner i Danmark, Norge och Finland. Omsättningen 2005 uppgick till 2 197 Mkr (1 235) och rörelseresultatet (EBITA) till 282 Mkr (135). Ratos ägarandel i Inwido AB uppgår till 95%. Ratos tillskjuter inget kapital i samband med dagens förvärv.