• Inxide/

EELCEE AB fortsätter sin tillväxtresa och rekryterar en erfaren VD med kompositkompetens från Volvo Cars

Report this content

EELCEE AB genomförde i början av 2012 en nyemission och har sedan dess accelererat serieutvecklingen hos kunderna och produktionsuppbyggandet. Organisationen har stärkts kontinuerligt och kommer från och med september 2012 att ledas av VD Björn Wessman.

Björn Wessman kommer från Volvo Cars där han i sin senaste roll ledde Volvo Monitoring & Concept Center i Kalifornien. Arbetet gick till stor del ut på att förstå framtidens krav på fordonsindustrin samt att välja ut de mest intressanta innovationerna, bland annat nya lättviktsmaterial och teknologier.

”Det är inte lätt att hitta en person med den kombination av kompetenser som vi letade efter. Vi sökte efter en person med kunskap om både fordonsindustrin och kompositteknologi samt erfarenhet av att ha utvecklat en global organisation. Vi är mycket stolta över att Björn vill leda tillväxtresan i EELCEE, han uppfyller alla dessa kriterier med råge”, säger de två huvudägarna Jan-Anders Månson, grundare och Christian Zeuchner, investeringsansvarig för EELCEE AB hos Fouriertransform AB.

EELCEE AB är en avknoppning från det ledande tekniska universitet EPFL i Lausanne och har sina rötter i 20 års forskning om kostnadseffektiva plastkompositer. Med ett antal patent som bas och produktionscykeltider som är mycket konkurrenskraftiga, till och med inom den krävande fordonsindustrin, är siktet nu inställt på att bli en ledande spelare inom komposittillverkning.

"EELCEE har genom sin unika kompetens goda möjligheter att bli en stor spelare inom kompositsegmentet. Bolaget har en imponerande lista med utvecklingsprojekt med mycket lovande viktminskningspotential. Jag ser fram emot att leda EELCEE:s spännande tillväxtresa", säger Björn Wessman, VD EELCEE AB.

För ytterligare information:

Björn Wessman, VD EELCEE AB, tel. +46 709 704 326

Prof. Jan-Anders Månson, Grundare och delägare i EELCEE AB, tel. +41 792 572 684

Christian Zeuchner, Investeringsansvarig Fouriertransform AB, tel. +46 733 269 010

Taggar: