Inzile AB (publ) Delårsrapport 1 januari - 31 mars 2020

Första kvartalet 2020 i korthet

• Produktionsmålet för 2020 höjdes från 260 till 360 fordon, en ökning med 38 %.
  • En plan upprättades för finansiering av det ökade rörelsekapitalbehovet.
  • Inzile och Bosch ingick samarbetsavtal avseende service.

Första kvartalet i siffror

• Nettoomsättningen var oförändrat 0 (0) SEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -10,1 (-1,9) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -10,1 (-1,9) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,81 (-0,33) SEK

Händelser under perioden

Inzile har höjt produktionsmålet för 2020 från 260 till 360 fordon, en ökning med 38 %. Den starka efterfrågan på företagets produkter inom samtliga segment på den svenska marknaden indikerar tydligt att Inzile kan sälja mer än den ökade målvolymen. Bolaget har en plan klar för finansiering av det ökade rörelsekapitalbehovet.

Inzile och Bosch har ingått samarbetsavtal avseende service av Inziles eldrivna arbets- och transportfordon på den svenska marknaden. Bosch närvaro på övriga europeiska marknader kommer även att underlätta Inziles internationella expansion.

Händelser efter perioden

Inzile meddelade den 2 april 2020 att bolaget, trots det rådande världsläget, arbetar vidare med full kraft för att nå uppsatta mål. Inziles plan om en produktion av 360 fordon för innevarande år ligger fast och liksom tidigare meddelats innebär detta att merparten av tillverkningen kommer att ske under hösten 2020.

Ragnar Åhgren, VD, ragnar.ahgren@inzile.com, 073 356 89 89

Denna information är sådan som Inzile AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 april 2020 kl. 08.01 CET.

Inzile är ett svenskt företag som utvecklar, tillverkar och säljer eldrivna lätta lastbilar (klass N1). Inzile grundades 2012 och bolagets team har tillsammans en mycket lång och omfattande erfarenhet av teknisk innovation och utveckling, inte minst inom automotive och specifikt elbilar. Inzile har sitt huvudkontor och sin produktionsanläggning i Västervik, Småland. Dessutom finns ytterligare två kontor, ett i Göteborg där en stor del av utvecklingsarbetet sker samt ett i Stockholm där företagets sälj- och marknadsavdelning ligger.

FNCA Sweden AB är utsedd Certified Advisor, 08-528 00 399, info@fnca.se