Inzile etablerar sig i Finland och slutför den nordiska expansionen

Inzile har tecknat ett distributörsavtal med finska Oy YBAS Ab (YBAS), som har lång erfarenhet och ett brett nätverk. Genom att gå in på den finska marknaden så finns nu Inzile på samtliga större marknader i Norden.

YBAS filosofi är att stödja företag och organisationer i deras utmaning att lyckas med sin strategi. Inledningsvis kommer YBAS själva ta hand om försäljningen av Inzilefordon till slutkunder. Under denna period kommer YBAS även kontraktera återförsäljare och servicepartners, för att expandera försäljningen i högsta möjliga takt på den finska marknaden.

- Många kunder har frågat om våra fordon går att köpa i Finland och med YBAS som distributör kommer detta bli verklighet, så vi ser fram emot en gemensam framgång, säger Carsten Jörgensen, nordisk försäljningschef på Inzile.

- Vi är verkligen glada över att inleda ett samarbete med Inzile på den finska marknaden, kommenterar Ove Jansson, VD för YBAS. Timingen är perfekt då efterfrågan i Finland på elfordon nu tar fart, framför allt bland statliga företag och kommuner, tillägger Ove Jansson.

Måns Sjöstedt, CEO Inzile, mans.sjostedt@inzile.com, +46 70 946 69 05

Peter Wergens, CFO Inzile, peter.wergens@inzile.com, +46 73 325 75 04

Inzile är ett svenskt techbolag som tillverkar intelligenta eldrivna fordon samt skapar moderna transport- och servicelösningar för ett hållbart samhälle. Företagets vision är att befria världen från utsläpp av fossila bränslen och snabba på klimatomställningen genom att bidra till hållbara städer som förbättrar människors livskvalitet.

Inzile grundades 2012 utifrån en stark vilja att framtidsanpassa arbetsfordonssektorn och i teamet finns några av Skandinaviens främsta auktoriteter inom eldrivna fordon, digitalisering, tillverkning och inköp. Inzile utvecklar, producerar och säljer innovativa fordonslösningar för en global marknad utifrån Nordens utmanande klimat, säkerhetskrav och miljöstandarder. Bolaget har svenskt säte med huvudkontor och produktion i Västervik, R&D i Tranås samt marknadskontor i Stockholm.

Bolagets aktie är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Redeye AB är bolagets Certified Adviser, +46 8 121 57 690, certifiedadviser@redeye.se.

Från den 1 mars 2022 kommer Inzile AB (publ) att kommunicera externt enbart på engelska.

För mer information, vänligen besök: www.inzile.com