Inzile sluter samarbetsavtal med Siemens

Inzile har slutit samarbetsavtal med Siemens Financial Services avseende kundfinansiering av Inziles arbetsfordon. Siemens lösning ger Inziles kunder möjlighet att hyra eller leasa fordonen över en i förväg bestämd tidsperiod.

Hyreslösningar har blivit en allt mer efterfrågad finansieringsform på fordonsmarknaden eftersom många kunder vill nyttja transporttjänster utan att nödvändigtvis äga fordonen själva. Siemens Financial Services har lång erfarenhet av just sådana finansieringstjänster företag emellan.

- Finansieringslösningar i form av hyra och leasing är en grundsten Inziles erbjudande till kunder inom såväl den kommunala  sektorn som på den privata marknaden. Det känns därför tryggt att få just Siemens som partner, säger Inziles VD Ragnar Åhgren.

Eftersom Siemens Financial Services även finns representerade i de europeiska länder där Inzile har för avsikt att etablera sig så underlättar detta samarbetsavtal företagets internationella expansion.

Inzile har som mål att ständigt utveckla sin affärsmodell för att tillgodose kundernas och samhällets krav på hållbarhet. Att erbjuda uthyrning av arbetsfordonen är ett viktigt steg i den ambitionen eftersom Inzile då tar ansvar för sina produkter under hela produktlivscykeln.

Inzile Pro4 är en eldriven lätt lastbil som har utvecklats i syfte att skapa förutsättningar för smarta och fossilfria städer. Elektriska arbetsfordon (EUV) är en nischmarknad inom fordonsindustrin som väntas växa snabbt de kommande åren. Bland kundgrupperna märks fastighetsbolag, transportföretag och e-handlare som vill eliminera utsläppen i städerna, samt kommuner och parkförvaltningar.

Ragnar Åhgren, VD, ragnar.ahgren@inzile.com, 073 356 89 89

Inzile är ett svenskt företag som utvecklar, tillverkar och säljer eldrivna lätta lastbilar (klass N1). Inzile grundades 2012 och bolagets team har tillsammans en mycket lång och omfattande erfarenhet av teknisk innovation och utveckling, inte minst inom automotive och specifikt elbilar. Inzile har sitt huvudkontor och sin produktionsanläggning i Västervik, Småland. Dessutom finns ytterligare två kontor, ett i Göteborg där en stor del av utvecklingsarbetet sker samt ett i Stockholm där företagets sälj- och marknadsavdelning ligger.

Siemens AG (Berlin och München) är ett ledande globalt teknikföretag som har stått för teknisk spetskompetens,innovation, kvalitet och tillförlitlighet i mer än 170 år. Företaget bedriver verksamhet världen över med fokus påkraftproduktion och distribution, intelligent infrastruktur för byggnader och distribuerade energisystem, samtautomatisering och digitalisering inom process- och tillverkningsindustrin. Genom det separat hanterade företagetSiemens Mobility, en ledande leverantör av smarta lösningar för räls- och vägtransporter, formar Siemensvärldsmarknaden för passagerar- och godstrafik. Majoritetsandelarna i de börsnoterade bolagen SiemensHealthineers AG och Siemens Gamesa Renewable Energy gör Siemens till en världsledande leverantör avmedicinteknik och digitala hälso- och sjukvårdstjänster samt miljövänliga lösningar för land- och havsbaserad vindkraft. Under räkenskapsåret 2018, som avslutades 30 september 2018, genererade Siemens intäkter på 83miljarder EUR och en nettointäkt på 6,1 miljarder EUR. I slutet av september 2018 hade företaget cirka 379 000anställda världen över.

Siemens Financial Services

Siemens Financial Services (SFS) är Siemens finansbolag. Mer information finns på www.siemens.se/finance

Kontaktperson: Melanie Schmidt, marknadschef Norden, melanie.schmidt@siemens.com08-730 74 15