Inziles partner QEV Technologies har valts för Barcelona Electromobility HUB

Spaniens och Kataloniens regeringar, tillsammans med fackföreningarna, stöder förslaget om en hubb för elektromobilitet som lagts fram av QEV Technologies, som Inzile AB (publ) ("Inzile") äger 19,64 % av. Hubben kommer att finnas i den tidigare Nissanfabriken i den fria zonen i Barcelonas hamn.

Inzile är en direkt del av det vinnande hubbförslaget och kommer därmed att ha alla faciliteter för design och volymproduktion av sina nya fordon till sitt förfogande.

Detta är en rejäl satsning av de spanska myndigheterna på QEV Technologies och Inzile. Nyligen har Spanien beviljats mer än 3 miljarder euro i europeiska medel för elektromobilitet.

– Det här är ett stort steg framåt för den nya Inzilekoncernen som gör att vi kan skala upp produktionen av nya elfordon för våra utvalda kundsegment, säger Yago Mendez, VD för Inzile.

Bifogat finns en fullständig rapport publicerad av en av Spaniens främsta tidningar.

Yago Mendez, CEO Inzile, yago.mendez@inzile.com, +46 490 199 99

Peter Wergens, CFO Inzile, peter.wergens@inzile.com, +46 733 25 75 04

Inzile är ett svenskt techbolag som tillverkar intelligenta eldrivna fordon samt skapar moderna transport- och servicelösningar för ett hållbart samhälle. Företagets vision är att befria världen från utsläpp av fossila bränslen och snabba på klimatomställningen genom att bidra till hållbara städer som förbättrar människors livskvalitet.

Inzile grundades 2012 utifrån en stark vilja att framtidsanpassa arbetsfordonssektorn och i teamet finns några av Skandinaviens främsta auktoriteter inom eldrivna fordon, digitalisering, tillverkning och inköp. Inzile utvecklar, producerar och säljer innovativa fordonslösningar för en global marknad utifrån Nordens utmanande klimat, säkerhetskrav och miljöstandarder. Bolaget har svenskt säte med huvudkontor och produktion i Västervik, R&D i Tranås samt marknadskontor i Stockholm.

Bolagets aktie är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Redeye AB är bolagets Certified Adviser, +46 8 121 57 690, certifiedadviser@redeye.se.

Från den 1 mars 2022 kommer Inzile AB (publ) att kommunicera externt enbart på engelska.

För mer information, vänligen besök: www.inzile.com