• Ioffice/

Ioffice ökar omsättningen med 86 procent ”Ser ett trendskifte för branschen”

Report this content

Coworkingkedjan Ioffice kan idag offentliggöra 2023 års bokslut för deras kontorshotell- och coworkingverksamheter. Bolagen omsatte totalt 209 (112) miljoner SEK vilket innebär en tillväxt på 86 procent.

– Vi ser ett trendskifte för branschen och att erbjudandet kontorshotell och coworking har en betydligt bredare efterfrågan i dag, både från små och stora företag, säger Homan Tehrani, vd på Ioffice Business Center.

Homan Tehrani, vd för Ioffice.

Kontorshotells- och coworkingkedjan Ioffice är en av Sveriges största branschaktörer och driver nio anläggningar i Stockholm och Göteborg med totalt drygt 28 000 kvadratmeter kontorsyta. Verksamheten ökade omsättningen under 2023 med hela 86 procent, från 112 till 209 miljoner SEK, jämförande kalenderår.

– Vår expansion har skett organiskt, lönsamt och utan förvärv. En framgångsfaktor är att fler fastighetsägare förstår affärsmodellen och därför ger oss förtroendet att driva verksamhet i deras fastigheter, säger Homan Tehrani.

Att efterfrågan på flexibla kontor ökar får stöd av data från mäklarföretaget yta.se, där deras senaste mätning 20232024 visar att antalet uthyrda kvadratmeter för kontorshotell i Stockholm steg med 20 procent.

– Allt fler företag förstår fördelarna med att ha ett coworkingkontor. Vi ser att även stora företag använder oss i högre utsträckning som ett komplement till deras fasta kontor. Det är ett trendbrott för hela vår bransch.

Under 2023 införde Ioffice ett program för kostnadskontroll vilket delvis förklarar att verksamheten fortsatt är lönsam trots den kraftiga organiska tillväxten.

– Kombinationen av effektiv kostnadskontroll och ökad efterfrågan gör att vi kan växa samtidigt som vi levererar ett positivt resultat.

Tillväxtresan fortsätter för Ioffice.

– Snart öppnar vi Sveavägen 32-36 i Stockholm med ytterligare drygt 5 700 kvadratmeter fördelat på sju våningar, säger Homan Tehrani, vd på Ioffice Business Center.

Ioffice kontorshotell- och coworkingverksamhet består av bolagen Ioffice Stockholm AB och Kungsgatan 64 Business Center AB. Kalenderåret 2022 uppgick omsättningen till 112 miljoner SEK, verksamhetsåret 2022 var 14 månader med en omsättning på 123 miljoner SEK.

För mer information, vänligen kontakta:
Homan Tehrani, CEO, +46(0)76-339 33 35, homan@ioffice.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt Ioffice, +46(0)70-445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Ioffice är ett svenskt företag som driver och utvecklar flexibla kontorslösningar till små och medelstora företag. Bolaget grundades 2007 med visionen att driva coworking och kontorsmiljöer där människor vill arbeta och leva. Verksamheten har huvudkontor och flera kontorshotell i centrala Stockholm och snart även i Göteborg. Mer information om Ioffice: https://ioffice.se/

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Vi ser ett trendskifte för branschen och att erbjudandet kontorshotell och coworking har en betydligt bredare efterfrågan i dag, både från små och stora företag.
Homan Tehrani, vd på Ioffice Business Center.