• Iomega/

Iomega lanserar ny generation nätverkslagring för hemanvändare och småföretag

Report this content

Iomegas nya NAS-produkt StorCenter ix2-200 erbjuder hemanvändare och småföretag användarvänlig närverkslagring genom bland annat Device-to-Device Replication (D2D), torrent-klient, Time Machine Support och fjärråtkomst. Dessutom är ix2-200 miljövänlig med utbytbara "gröna" hårddiskar och energisparfunktioner. Iomega, ett EMC-företag och en global ledare inom dataskydd, lanserar idag nästa generation av deras populära nätverkshårddiskar Storcenter ix2. Iomega Storcenter ix2-200 är utvecklad med lagringsteknik från EMC och är med sin kombination av användarvänlighet och avancerad mediehantering idealisk för såväl hemanvändare som småföretag. Den mångsidiga och prisvärda ix2-200 är tillgänglig i tre olika kapaciteter: 1, 2, och 4 terabyte till ett pris från 2 900 kr. Nätverkshårddisken är enkel att installera; efter bara fyra klick och några få minuter är den redo att användas i det digitala hemmet eller på det mindre företaget. ix2-200 har ett lättförståeligt gränssnitt för stabil datahantering och skydd för företagsanvändare. Den har också de senaste teknikerna inom att hantera mediefiler och fjärraccess som gör det enkelt att komma åt den lagrade informationen oavsett om man är på kontoret, hemma eller någon annanstans i världen. - Nya StorCenter ix2-200 är definitivt den enklaste lösning för nätverkslagring på marknaden idag. Att kombinera EMC:s lagringsteknik för stora företag med avancerade mediefunktioner gör ix2-200 till en mångsidig och prisvärd NAS-enhet. Den ger hemanvändare och mindre organisationer en kostnadseffektiv och robust nätverkslagring. De får också en del av samma sofistikerade datahantering kapacitet som ett Fortune 100-bolag utan att behöva ha samma IT-erfarenhet, säger Jonathan Huberman, VD för Iomega och EMC:s avdelning för produkter för konsumenter och småföretag. Funktioner och egenskaper i StorCenter ix2-200 ix2-200-enheten har många funktioner som gör den till en av dagens mest avancerade och innovativa nätverkshårddiskarna. Device-to-Device Replication (D2D) Kopiera eller säkerhetskopiera filer till och från ix2-200 till en annan lagringsenhet utan att det behövs en klientdator. Kopieringsjobb kan schemaläggas eller med ett klick på en knapp. ix2-200 använder antingen rsync eller Windows fildelningsprotokoll för att överföra data till en annan lagringsenhet. Bittorrent-klient Med en torrent-klient går det enkelt att ladda ner stora mediefiler direkt till StorCenter ix2-200 utan att en dator behöver vara påslagen. iSCSI Support Ger tillgång till den mest effektiva lagringsmetoden, speciellt för databaser, e-post och backup. VMware Ready-certifiering ix2-200 är certifierad för både NAS (NFS) och iSCSI-lagring för VMware ESX Server 3.5 och 4.0 vSphere. ix2-200 är listad på VMwares lista över kompatibla enheter. ix2-200 är idealisk för mindre virtualiseringsprojekt som använder VMware vSphere Essentials och Essentials vSphere Plus-program. Remote Access Fjärråtkomst för att komma åt information och fjärrstyra ix2-200 och komma åt bilder, videos och andra filer från hela världen. Skriv bara in en personlig webbadress i en webbläsare för enkel upp- eller nedladdning av filer. Stöd för RAID RAID1 för hög dataredundans. Möjlighet till JBOD-läge finns också. Klarar flera nätverksprotokoll Fungerar i Windows, Linux och Mac-miljöer med stöd för CIFS/SMB/Rally, NFS och AFP/Bonjour. ix2-200 stöder också andra protokoll som HTTP, FTP och SNMP. Time Machine-support Support för Time Machine låter Apple-användaren enkelt säkerhetskopiera Mac-datorer med OS X (10.5 eller senare) med Time Machine. Support för Windows Active Directory ix2-200 kan fungera som en klient i en Active Directory-domän, vilket ger användare och grupper tillgång till ix2-200. UPS-support ix2-200 klarar en systemavstängning utan dataförlust vid strömavbrott. Gigabit Ethernet Höghastighetsanslutning med support för jumbo frame. Videoövervakning ix2-200 stöder upp till fem Axis-videokameror för övervakning i realtid med inspelning direkt till en ix2-200 utan behov av en dator. ix2-200 kan även användas som lagringsplats för andra nätverkskameror. Skrivarserver Enheten stöder skrivardelning för upp till tre USB-skrivare. UPnP AV Media Server ix2-200 är kompatibel med UPnP och DLNA-certifierade mediespelare. ix2-200 strömmar bilder, ljud och video till datorer samt en mängd olika medieenheter som Xbox 360, Sony PlayStation 3, iTunes, nätverksanslutna fotoramar samt andra kompatibla enheter. Bluetooth Med ix2-200 är det möjligt via Bluetooth att ladda upp kontakter, bilder och annan information från en mobiltelefon (Bluetooth USB adapter krävs, säljs separat). Mångsidighet Stöd för att läsa och skriva olika format: inklusive FAT32, HFS +, NTFS eller ext2/ext3-formaterade hårddiskar. Foto och bildspel Integrerat verktyg baserad på Cooliris-teknik för snabb visning och delning av bilder lagrade på ix2-200 för både lokala och fjärranslutna användare. Picture Transfer Protocol (PTP) Automatisk bildöverföring från digitalkameror via en av de tre USB 2.0-portarna. Backup och säkerhetsprogram för en komplett lösning StorCenter ix2-200 erbjuder säkerhetskopiering för ett obegränsat antal stationära och bärbara datorer med den integrerade programvaran EMC Retrospect Express. Under installationsprocessen kan användare välja filer och mappar för schemalagda automatiska säkerhetskopieringar. Efter det görs ändringar eller tillägg automatiskt. För högsta säkerhet inkluderar även StorCenter ix2-200 RSA BSAFE-kryptering för att skydda installationer och uppgraderingar från virus och skadlig kod. Kompabilitet StorCenter ix2-200 är kompatibel med Windows, Mac OS och Linux. Gränssnittet är tillgängligt på elva olika språk, däribland engelska, spanska, franska, tyska och italienska. Energisnål StorCenter ix2-200 använder energisparfunktioner som att hårddisken går i viloläge när ix2-200 är inte är aktiv, "gröna" hårddiskar samt ett Energy Star-certifierat nätaggregat. Alla dessa egenskaper garanterar den mest effektiva strömförbrukningen. Pris och tillgänglighet StorCenter ix2-200 med tre års garanti är tillgänglig i Sverige i slutet av oktober. Versionen med 1 TB-kapacitet kostar 2 900 kronor (inklusive moms). 2 TB-versionen kostar 3 900 kronor, 4 TB 8 200 kronor. Lågupplösta bilder: www.flickr.com/photos/iomega-nordic Högupplösta bilder: www.pressmaterial.net/iomega/ix2-200.zip För mer information och testexemplar vänligen kontakta: Magnus Erlandsson Regional Manager Nordic Iomega Tel: 0733-701003 E-post: erlandsson_magnus@iomega.com Om Iomega Iomega Corporation, dotterbolag till EMC Corporation med huvudkontor i San Diego, är en världsledande aktör inom innovativ lagring och nätverkssäkerhetslösningar för små och medelstora företag samt konsumenter. Företaget har sålt mer än 400 miljoner digitala lagringslösningar sedan starten 1980. Idag inkluderar Iomegas produktportfölj branschledande lösningar för nätverkslagring, externa hårddiskar, samt produkter med företagets prisbelönta teknik för portabel lagring - Iomega REV för backup och arkivering. För att ta reda på mer om Iomegas digitala lagringsprodukter och företagslösningar, vänligen gå till www.iomega-europe.com. Återförsäljare av Iomegas produkter finns på www.iomega.com/ipartner.

Taggar: