1 500 personer uppkopplade på fibernätet i Vaggeryds kommun när fiberförening och IP-Only gör gemensam sak

Genom samarbete mellan Vaggeryds kommuns Östra fiberförening och IP-Only får nu över 1 500 personer tillgång till ett snabbt och stabilt fibernät.

– Vaggeryds kommun har tagit ett stort steg in där vi hör hemma – i framtiden, säger Jim Lejon, ordförande i Vaggeryds kommuns Östra fiberförening.

Medlemmarna i föreningen kommer successivt kopplas upp under hösten. Totalt kommer 800 anslutningar nå hushåll, sommarstugor, skolor och industrier.

– Arbetet med fiberföreningen och kommunen har varit smidigt. Jag vet att många kommuner pratar om fibermålsättningar och hur man snabbast och effektivast kan nå dom. Detta är ett sätt, säger Cedric Strauss, ansvarig för byalagen på IP-Only.

Fakta

• Det passiva accessnätet är byggt av Vaggeryds kommuns Östra fiberförening tillsammans med entreprenörer
  • IP-Only är kommunikationsoperatör och har installerat switchar, batteribackup och förser även hushållen med utrustning. Vidare ansvarar IP-Only för drift och underhåll av nätet.

Niclas Karnhill, presschef, IP-Only

IP-Only är en svensk operatör som bygger, driver och äger fiberinfrastruktur i Norden och lägger därmed grunden för det digitala samhället. Företaget investerar i Sverige, driver ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät och bygger kontinuerligt ut ny fiberinfrastruktur. Alla IP-Onlys nät är öppna och neutrala. Företaget har flera datacenter och erbjuder bland annat molnbaserad serverkapacitet till tjänsteleverantörer. Högsta tillförlitlighet och kvalitet är grunden för hela IP-Onlys arbete. Läs gärna mer på www.ip-only.se

Vaggeryds kommun har tagit ett stort steg in där vi hör hemma – i framtiden.
Jim Lejon, ordförande i Vaggeryds kommuns Östra fiberförening
Arbetet med fiberföreningen och kommunen har varit smidigt. Jag vet att många kommuner pratar om fibermålsättningar och hur man snabbast och effektivast kan nå dom. Detta är ett sätt.
Cedric Strauss, ansvarig för byalagen på IP-Only