Örebro digitaliseras – IP-Only tar byggbeslut i fem områden

Totalt får över 3 000 hushåll möjlighet att ansluta sig till fibernätet när IP-Only fortsätter utbyggnaden i kommunen.
Att kommunen samarbetar med privata aktörer är en förutsättning för att vi ska kunna nå våra höga bredbandsmål tillräckligt snabbt, säger Andreas Ernestam, strateg på Örebro kommun.

Örebro kommun är en av de som länge haft offensiva bredbandsmål. Nu går kommunen från strategi till verklighet, bland annat genom en storsatsning på fiberutbyggnad tillsammans med IP-Only.

– Att kommunen samarbetar med privata aktörer är en förutsättning för att vi ska kunna nå våra höga bredbandsmål tillräckligt snabbt. Kommunen välkomnar därför att IP-Only tagit dessa byggbeslut, vilket bidrar till fortsatt positiv utveckling av vår landsbygd i Örebro kommun, säger Andreas Ernestam, strateg på Örebro kommun.

Byggbeslut har nu tagits för 2 150 hushåll på landsbygden och 1 150 får möjlighet att efteransluta sig till fibernätet.

Områdena är följande.

• Nordöstra delen av kommunen kring Balsna och Tjugesta
  • Norra delen av kommunen kring Norra Dylta
  • Östra delen kring Slyte
  • Sydmittersta delen kring Bärsta och som sedan sträcker sig öster ut och sedan ner söderut mot Odensbacken
  • Södra delen av kommunen som ligger söder om Odensbacken och Hampetorp och norr om Kilsmo

– Det är extra glädjande att vi nu tar dessa byggbeslut då det inte bara innebär startskottet för vår etablering i Örebro kommun utan även startskottet för vår etablering i Örebroregionen, säger Kajsa Danielsson, regionchef Mälardalen på IP-Only.

– Precis som på många andra ställen runt om i landet kommer vi även här att bygga utan bidrag. Det är vår övertygelse att bidragen enbart ska användas där det verkligen behövs för att möjliggöra att så många som möjligt kan få fiber, säger Kajsa Danielsson.

Att kommunen samarbetar med privata aktörer är en förutsättning för att vi ska kunna nå våra höga bredbandsmål tillräckligt snabbt. Kommunen välkomnar därför att IP-Only tagit dessa byggbeslut, vilket bidrar till fortsatt positiv utveckling av vår landsbygd i Örebro kommun.
Andreas Ernestam, strateg på Örebro kommun
Det är extra glädjande att vi nu tar dessa byggbeslut då det inte bara innebär startskottet för vår etablering i Örebro kommun utan även startskottet för vår etablering i Örebroregionen.
Kajsa Danielsson, regionchef Mälardalen på IP-Only
Precis som på många andra ställen runt om i landet kommer vi även här att bygga utan bidrag. Det är vår övertygelse att bidragen enbart ska användas där det verkligen behövs för att möjliggöra att så många som möjligt kan få fiber.
Kajsa Danielsson, regionchef Mälardalen på IP-Only