• Global Connect Sweden/

Region Gotland tar nästa steg i digitaliseringen tillsammans Länsstyrelsen och IP-Only – unika möjligheter för samhällstjänster och företagande

Tillsammans med Länsstyrelsen och IP-Only tar nu Region Gotland nästa kliv i digitaliseringen. Parterna har i dag signerat en avsiktsförklaring för Smart Fiberö, en tekniksatsning för att underlätta intelligenta samhällstjänster och företagande på ön.

IP-Only har tidigare kommunicerat att deras samverkanskommuner visar nära dubbelt så stor fibertillväxt jämfört med genomsnittet bland kommuner. En av dessa samarbetspartners är Region Gotland där i princip hela fibernätet är utbyggt. Regionen är en fiberpionjär i Sverige vilket PTS bredbandskartläggning visar med all tydlighet. Man är nummer ett vad gäller fiberanslutna hushåll på landsbygd, och tvåa totalt, bland samtliga län och regioner i Sverige.

Med den snabba och säkra infrastrukturen till största del på plats, tar nu Region Gotland nästa steg i digitaliseringen när man tillsammans med Länsstyrelsen och IP-Only tecknar avsiktsförklaring för satsningen Smart Fiberö.

– Tillsammans med våra samarbetspartners, däribland IP-Only, har vi varit offensiva med fiberutbyggnaden vilket gör att vi nu har stora möjligheter att fortsätta digitaliseringen med tjänster för samhälle och näringsliv. Motorvägen finns, nu ska vi trafikera den med marknadens bästa och smartaste tjänster. Målet är att förenkla för medborgarna – göra samhällstjänster mer tillgängliga och företagsklimatet bättre. Avsiktsförklaringen med IP-Only är ett stort steg i rätt riktning i detta arbete, säger Anne Mousa Ståhl, bredbandskoordinator, Region Gotland.

Satsningen betyder bland annat följande.

• Grunden för satsningen är fibernätet - säker, trygg och robust infrastruktur till alla

• Konceptet Smart Fiberö är en del av IP-Onlys koncept Smart Fiberland som avser att få ut det mesta möjliga av vad en digitalisering kan innebära för näringsliv, boende, akademi och offentlighet i enlighet med målen i Gotlands regionala digitala agenda. Smart Fiberö ska verka för innovation av samhällstjänster samt stötta utvecklingen av privata företag, organisationer och akademi, som vill driva utvecklingen framåt.

• Syftet är även att tydliggöra formerna för hur samverkan mellan Region Gotland, Länsstyrelsen och IP-Only ska ske för maximala förutsättningar för digitaliseringen av hela samhället

• WiFi-utbyggnad till kommunens centrala och viktiga delar. Ett publikt WiFi driver innovationer som vi idag inte kan förutse, vilket bidrar till Smart Fiberö.

• Välfärdsnätsatsning där IP-Only etablerar ett dedikerat nät där tjänsteleverantörer av e-hälsotjänster kan nå medborgarna, öppet för alla typer av tjänsteleverantörer

• Smart IoT-sensornät där IP-Only möjliggör en mer energieffektiv kommunikationsteknik för det nya uppkopplade samhället

Vidare kommer samarbete ske för att främja mobilitet, där IP-Only har starka samarbetspartners. Vård och omsorg är en vital del av digitaliseringen och även här innebär det samarbeten med andra nätaktörer kring en samhällskanal som kan bära tjänster till medborgarna. Skola och utbildning samt miljöteknik är ytterligare områden där diskussioner kommer att ske.

Även om Gotland är nummer ett på fiberutbyggnad på svenska landsbygden finns fortfarande fastigheter som inte valde att fibreras när fiberprojekten rullade över ön. Att slutföra detta viktiga arbete ingår även i satsningen.

– Samarbetet mellan regionen och IP-Only startade redan 2012. Efter att Gotland har byggt ut fiber till en stor majoritet av medborgarna på ön är avsiktsförklaringen med Region Gotland och Länsstyrelsen nästa logiska steg. Digitaliseringen kan bara lyckas i samarbete, och i dag visar vi ett offensivt sådant, säger Tommy Andersson, kommunansvarig IP-Only Gotland.

IP-Only är en svensk operatör som bygger, driver och äger fiberinfrastruktur i Norden och lägger därmed grunden för det digitala samhället. Företaget investerar i Sverige, driver ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät och bygger kontinuerligt ut ny fiberinfrastruktur. Alla IP-Onlys nät är öppna och neutrala. Företaget har flera datacenter och erbjuder bland annat molnbaserad serverkapacitet till tjänsteleverantörer. Högsta tillförlitlighet och kvalitet är grunden för hela IP-Onlys arbete. Läs gärna mer på www.ip-only.se

Tillsammans med våra samarbetspartners, däribland IP-Only, har vi varit offensiva med fiberutbyggnaden vilket gör att vi nu har stora möjligheter att fortsätta digitaliseringen med tjänster för samhälle och näringsliv. Motorvägen finns, nu ska vi trafikera den med marknadens bästa och smartaste tjänster. Målet är att förenkla för medborgarna – göra samhällstjänster mer tillgängliga och företagsklimatet bättre. Avsiktsförklaringen med IP-Only är ett stort steg i rätt riktning i detta arbete.
Anne Mousa Ståhl, bredbandskoordinator, Region Gotland.
Samarbetet mellan regionen och IP-Only startade redan 2012. Efter att Gotland har byggt ut fiber till en stor majoritet av medborgarna på ön är avsiktsförklaringen med Region Gotland och Länsstyrelsen nästa logiska steg. Digitaliseringen kan bara lyckas i samarbete, och i dag visar vi ett offensivt sådant.
Tommy Andersson, kommunansvarig IP-Only Gotland