Ipeer lanserar nytt svenskt hostat Azure Pack-moln

Report this content

Den svenska cloudleverantören Ipeer lanserar idag Hosted Azure Pack. Företag får här funktioner helt konsistenta med Microsofts molntjänst Windows Azure men med upp till fyrtio procent lägre pris i ett moln i Sverige. Ipeer ser början till ett Cloud OS-ekosystem av molnleverantörer och tror på flera tusen nya kunder inom tolv månader. Med Hosted Azure Pack kan man förlänga sin Hyper-V-servermiljö till Ipeers moln i hybridmoln. Man kan också förlägga den i Ipeers moln med full frihet att själva flytta den vidare till andra Hyper-V-miljöer. Windows Azure-kunder kan även själva flytta till och från Ipeers moln. Hosted Azure Pack bygger på beprövad Microsoftteknik samt Parallels nya APS.

– Våra kunder vill ha molnets skalbarhet och kostnadseffektivitet – men ofta även få ha sina data i Sverige eller få kundpassning till begränsade kostnader. Tack vare Microsofts Cloud OS-vision så kan de nu få det, på Windowsmjukvara som är beprövad och utan inlåsningseffekt, till ett konkurrenskraftigt pris. Vårt moln ligger exempelvis fyrtio procent under Azures XL-paket. Vi räknar med flera tusen nya företagskunder inom ett år, säger Ipeers vd Johan Hedlund.

– Kunderna efterfrågar starkt lokala leverantörer som levererar samtliga molntjänster anpassade efter deras behov. Parallels är glada att se Ipeer aggressivt lansera ett erbjudande väl lämpat för deras målgrupp, säger John Zanni, Marknadschef för Service Provider på Parallels.

Microsofts Cloud OS-vision är att kunder skall kunna få en upplevelse helt konsistent med Windows Azure även om de väljer att använda Microsofts mjukvaror i det egna datacentret eller hos en cloudleverantör. I Hosted Azure Pack kan man skapa virtuella maskiner samt nät efter behov med stor stabilitet och skalbarhet och betala efter förbrukning.

Ipeer Hosted Azure Pack är en molntjänst baserad på Windows Azure Pack, Windows Server 2012R2 och System Center 2012R2 med Parallels Automation och den nya Azure Pack APS 2 (Application Package Standard), som Ipeer varit ett av fem bolag i världen att testa. Ipeer Hosted Azure Pack är en infrastrukturtjänst (IaaS) som löpande kommer att förbättras med plattformstjänster (PaaS).

Eftersom många av tjänsterna utnyttjar kod som ursprungligen skrivits för Windows Azure så har Windows Azure Pack utformats för att väl motsvara skalan och kraven hos moderna organisationer. Ipeer är idag den en av ytterst få leverantörer att erbjuda hostade molntjänster i Sverige på båda de dominerande virtualiseringsplattformarna – VMware och Microsoft Hyper-V.

Presskontakt:   Erik Arnberg, Marknadschef, Ipeer, erik.arnberg@ipeer.se, 070 398 7534
Pressfoton:       http://www.ipeer.se/pr.php
Testa tjänsten:  http://hosting.ipeer.se/hspc/plans.php?type_id=16d
Relaterat:         Parallels APS lansering 2014-01-23: http://www.parallels.com/news/id,33706