Fjärravläsning av energiförbrukning via trådlöst bredband

Iprobe AB och Atenit Communication AB har tecknat ett samarbetsavtal för tjänster inom fjärravläsning av energiförbrukning (Automatic Meter Reading, AMR) via trådlöst bredband. Kommuner och energibolag som idag satsar på trådlös bredbandsaccess kommer genom det ingångna samarbetet kunna erbjudas en tilläggstjänst genom vilken de kan tillhandahålla sina energikonsumenter fakturering baserad på faktisk förbrukning.

I Sverige pågår i enlighet med krav från lagstiftaren upphandlingar av system för fjärravläsning av energiförbrukning s.k. Automatic Meter Reading (AMR). Drivkraften är att alla elkunder i Sverige skall få sina elmätare avlästa en gång per månad och därmed betala för sin faktiska förbrukning istället för en estimerad. Ansvaret för detta åligger elbolagen, vilka i många fall ägs av samma kommuner som nu satsar på trådlösa bredbandsnät. Det pågår även en omfattande utbyggnad av trådlösa bredbandsnät. Utbyggnaden innebär att slutanvändare, företag och organisationer erbjuds tillgång till bredbandstjänster utan vare sig telefonjack eller kabelnät. Allt som behövs är en dator och ett abonnemang hos en bredbandstjänsteleverantör. Kommuner tillhör de huvudsakliga intressenterna för att kunna erbjuda denna IT-infrastruktur till sina innevånare. Mot bakgrund av detta skall nu Iprobe och Atenit erbjuda sina produkter i ett gemensamt paket till respektive företags kunder. Företagen representerar en ny generation teknologi inom sina områden. Produkterna är integrerbara vilket innebär stora kostnadsfördelar för de kommuner och energibolag som väljer att bygga ut bredband och AMR i samma projekt vid samma tillfälle. – Vi är glada att få samordna vår teknik med Atenits, särskilt som vi har samsyn på vilka krav som ställs på tillgänglighet och hastighet inom den viktiga energisektorn. Tillsammans erbjuder vi ett paket som representerar ett nytänkande där stabilitet och trådlöst bredband ger helt nya förutsättningar i AMR-segmentet. Genom att paketera ihop AMR och bredbandsutbyggnad i ett projekt, kan vi dessutom sänka totalkostnaden för installationen, säger Christian Nordberg VD för Iprobe AB. – Genom samarbete med Iprobe kompletterar vi vårt bredbandserbjudande med en AMR-lösning. Vi har efter att ha analyserat Iprobes teknologi och systemdesign sett värdet av dem som AMR leverantör. Samarbetet kompletterar och förstärker vårt erbjudande gentemot kund, säger Håkan Örtenholm VD för Atenit Communication AB. För ytterligare information: Christian Nordberg, VD, Iprobe, tfn 08-600 80 60 eller E-post: christian.nordberg@iprobe.se Håkan Örtenholm, VD, Atenit, tfn 08-410 420 88 eller E-post: hakan.ortenholm@atenit.com Besök även www.iprobe.se och www.atenit.com