Iprobe testar ny elnätskommunikation med Fortum

Det svenska företaget Iprobe AB har tillsammans med Fortum Distribution genomfört ett pilottest för att utvärdera Iprobes patenterade teknologi (TriDelta™) för kommunikation över elnätet (PLC, power line communication). Då elnäts- kommunikation traditionellt har varit behäftad med problem och bristande prestanda, var syftet med denna pilot att utvärdera huruvida den senaste teknologin inom området skulle kunna ge anledning till en omvärdering. Avtalet för denna pilot tecknades under slutet av 2004 och genomfördes under våren/försommaren 2005. Utfallet av testet har varit mycket positivt och flyttar därmed fram tidigare gränser för elnätskommunikation.

Testerna genomfördes i 3 områden; flerfamiljshus, villaområde samt glesbygd. Områdena utvaldes för att de representerade olika typer av utmaningar och för att de också tidigare använts som testområden. Därmed kunde denna pilots resultat också jämföras med vad som uppnåtts med tidigare system. Önskemål om att utvärdera även blandade nät med både luft- och jordledningar, gjorde att sådana också inkluderades i testen. Slutrapporten har nu levererats av ista AB och uppvisar helt unika prestanda. Iprobes patenterade transmissions- och systemteknologi har visat sig kunna leverera obrutna mätvärdesserier (100 % av alla timmätvärden), vilka samtliga funnits tillgängliga i insamlingssystemet efter varje dygn. Någon bortre gräns för avstånd mellan transformatorstation och mätare har inte kunnat identifieras eftersom systemet felfritt klarade av den längsta sträcka som nätet kunde erbjuda, hela 1200 m. – Vi ser mycket positivt på att det kommit fram ny kommunikationsteknologi med förbättrad prestanda säger Per Södergren vid Fortum Distribution. Elnätskommunikation är ju intressant för oss elnätsbolag då den utnyttjar vår redan befintliga infrastruktur och därmed erbjuder unika kostnadsfördelar. – Jag är så klart mycket nöjd med att testerna har visat så goda resultat säger Christian Nordberg, VD på Iprobe AB. Iprobe ligger helt rätt i tiden eftersom vi kan erbjuda lösningar på just de problem som svenska marknaden länge brottats med d.v.s. att sänka installations-, drifts- och underhållskostnader för fjärravläsningssystem. För ytterligare information; Christian Nordberg, VD Iprobe AB tfn: 08-600 80 60 Per Södergren, Fortum Distribution, tfn: 08-671 75 20 Besök även: www.iprobe.se