Iprobe utökar sitt tjänsteerbjudande till energibolag

Iprobe ger sig in i kampen om att leverera tjänster till energibolag, industri och fastighetsägare. Under namnet Partner™ lanserar Iprobe nu en komplett tjänsteplattform som ska konkurrera genom att erbjuda hög säkerhet och kundanpassade lösningar. Partner™ erbjuder systemdrift, insamling av mätvärden, rapportering, nätavräkning samt tillhörande konsulttjänster.

Iprobe har sedan tidigare levererat drifttjänster för sitt eget mätinsamlingssystem Marathon™.
Då intresset för företagets tjänster ökat väljer nu Iprobe att satsa fullt ut på detta affärsområde. För att kunna möta efterfrågan har Iprobe investerat i en ny serverhall med kapacitet för säker hantering av stora volymer mätdata.

Ansvarig personal har hög kompetens och mångårig erfarenhet av att hantera energitjänster i stora volymer, vilket har varit en förutsättning för satsningen. Iprobe ser att tillväxten inom energitjänster kommer att vara mycket stark de närmaste åren. I botten ligger naturligtvis de skärpta kraven på avläsning av Sveriges 5,2 miljoner elmätare, men till detta kommer även det ökade behovet av att mäta lägenheters värme- och vattenförbrukning.
– Ökade och mer komplexa rapporteringskrav gör att denna typ av drifttjänster inte längre blir en kärnverksamhet för energibolagen, varför de lämpar sig väl för outsourcing, säger Christian Nordberg, VD på Iprobe.

För mer information:
Christian Nordberg, Iprobe AB tfn: 08-600 80 60