Annorlunda svensk programvara erövrar Europa. Mobilreklamen kommer till Sverige # så att det hörs.

Annorlunda svensk programvara erövrar Europa. Mobilreklamen kommer till Sverige - så att det hörs. 2001-08-24 Det svenska mjukvaruföretaget Iquity Systems, vars produkter möjliggör reklam i mobiltelefoner - i såväl röst- som SMS-format - börjar nu på allvar ta sig in på den nordiska marknaden. Idag tillhandahåller Iquity Systems kunder, teleoperatörer, reklamsponsrade telefonsamtal till över en halv miljon europeiska abonnenter. Antalet abonnenter växer med mer än 1500 abonnenter om dagen. Reklam via mobiltelefoner bygger i Iquity Systems tappning på att abonnenterna själva valt att lyssna på den. I gengäld kan de ringa avsevärt billigare eftersom annonsörerna betalar en väsentlig del av räkningen, ibland med upp till 60 procent. Reklamen begränsas till sådant som intresserar respektive abonnent. När abonnemanget tecknas lämnar man olika uppgifter om sig själv, information som sedan styr vilka annonser som riktas till vilka abonnenter. Efter den framgångsrika satsningen i Europa vänder nu Iquity Systems blickarna mot Norden. - "Sverige och Norden är inte bara hemmaplan för oss utan också världens hetaste mobilmarknad. Allt som händer inom mobiltelefoni händer normalt här först och vi förhandlar idag med både svenska och finska företag", säger Kicki Wallje-Lund, vd för Iquity Systems. - "Att via mobiltelefoner nå utvalda målgrupper med reklambudskap som mottagarna faktiskt bett om öppnar helt nya möjligheter för annonsörer att bygga relationer med sina mest värdefulla kunder. Den nya tekniken erbjuder stora möjligheter till interaktivitet och resultatet av kampanjer kan mätas direkt", fortsätter Kicki Wallje-Lund. Abonnenterna är positiva till denna variant av mobilreklam. I Frankrike har hela 97 procent av dem som prövat ett reklamsponsrat mobilabonnemang stannat kvar sex månader senare. Även teleoperatörerna har positiva erfarenheter av sponsrade abonnemang. De har nått nya kundgrupper som tidigare inte använde mobiltelefoner. De sponsrade abonnenterna ringer fler och längre samtal och stannar kvar hos operatören längre än genomsnittet. - De nordiska tjänste- och detaljhandelsföretagen har kommit långt med att etablera s k virtuella verksamheter under sina inarbetade varumärken. ICAs planer på att starta en bank är ett bra exempel. På samma sätt kommer det nu fram nya, virtuella mobiloperatörer i hela Norden, parallellt med de redan etablerade. Vi räknar med att flera av dem kommer att vilja erbjuda sina kunder sponsrade abonnemang enligt vår modell, avslutar Kicki Wallje-Lund. För ytterligare information kontakta: Kicki Wallje-Lund, vd Iquity Systems kicki.wallje.lund@iquity.com Telefon 08-506 200 90, 070-572 01 92 Susanne Gullstrand, informationschef Iquity Systems susanne.gullstrand@iquity.com Telefon 08-506 200 92, 070-745 29 15 Iquity Systems är ett svenskt mjukvaruföretag vars produkter gör det möjligt att skicka reklam -i ljud- eller SMS-format - till mobilabonnenter. Företaget har 80 anställda med huvudkontor i New York och kontor i Stockholm och kunder i fem länder. Över 200 annonsörer (bl a Citroën, Hugo Boss, Monster.com, Proctor & Gamble, Siemens, Toshiba, Unilever, Warner och Yahoo) når idag ut till över en halv miljon abonnenter. Iquity Systems ägs av Novestra, Servisen, Sonetto och ett hundratal privata aktieägare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00540/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/23/20011123BIT00540/bit0001.pdf