Finansiell uppdatering med anledning av krisen i Mellanöstern.

Irisity AB (publ), ledande global leverantör av AI-videoanalys, ger idag mot bakgrund av eskalerande geopolitiska spänningar en uppdatering om marknadsförväntningarna för tredje (Q3) och fjärde kvartalen (Q4).

Trots det instabila geopolitiska klimatet, särskilt i Mellanöstern, förväntas Irisity nå sina intäktsmål för tredje kvartalet, med en förväntad omsättning inom det tidigare kommunicerade intervallet på 32-37 MSEK. Denna prestation understryker företagets robusta affärsgrund och dess teams engagemang för att upprätthålla operativ excellens under utmanande förhållanden.

Den intensifierade situationen har dock fått bredare återverkningar än förväntat, med ökade geopolitiska spänningar vilka påverkar några av våra nyckelmarknader, inklusive delar av Mellanöstern och Asien. Även om denna utveckling inte nämnvärt har påverkat vår vägledning för tredje kvartalet, har de introducerat ett lager av osäkerhet i våra utsikter för fjärde kvartalet. Beroende på hur dessa händelser utvecklas vidare kan det påverka vår förmåga att möta det vägledande Q4-intervallet på 35-40 MSEK.

Det är värt att notera att de aktuella globala händelserna ytterligare understryker vikten av robusta säkerhetslösningar. Vilket lett till en ökad medvetenhet och en motsvarande ökning av efterfrågan på avancerad teknologi. Irisitys intelligenta, maskininlärningsdrivna algoritmer står i spetsen för detta skifte och erbjuder anpassningsbara och skräddarsydda lösningar anpassade för dagens utmanande miljöer.

Vårt engagemang för säkerhet och välbefinnande för våra anställda, kunder och partners är av största vikt. Med full transparens och öppenhet kommer vi att fortsätta att tillhandahålla uppdateringar när mer information blir tillgänglig.

För ytterligare info:

Keven Marier, Irisity CEO

Phone: +46 771 41 11 00

E-mail: keven.marier@irisity.com

Denna information är sådan information som Irisity AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktperson, den 7 november 2023 kl 08:00 CEST.

Irisity AB (publ)  is a world-leader in AI-powered video analytics solutions for enhanced safety and security. As of October 13, 2021, Agent Vi is part of Irisity. Founded in 2006, Irisity has offices in Sweden (HQ), Israel, North and South America, UAE, Denmark, Japan and Singapore. The combined company is serving a network of integrators, distributors, and technology partners globally.

The Irisity AB (publ) share is listed on Nasdaq First North Growth Market, with the ticker IRIS, Certified Adviser: Erik Penser Bank AB +46 8 463 83 00 certifiedadviser@penser.se