Intelligent kamerabevakning skyddar ensamkommande flyktingbarn

Skyddsbehovet för asylboenden och ensamkommande flyktingbarn har aldrig varit större. En epidemi av mordbränder har skakat landet under hösten. En kommun i södra Sverige är först ut att använda intelligent kamerabevakning för att skydda barnen.

Intelligent kamerabevakning kan snabbt sättas upp för att skydda asylboenden. Säkerhetsbranschen kämpar för att möta efterfrågan på väktare så framåttänkande kommuner ser nu på andra alternativ.

Jämfört med traditionella väktartjänster är intelligent kamerabevakning tvåhundragånger så priseffektivt per bevakad minut. Detta gör det ekonomiskt möjligt att bevaka fler riskutsatta objekt. Detta är inte till för att ersätta väktare men de kan inte vara överallt samtidigt, det finns inte personal eller resurser för det. Med intelligent kamerabevakning så är resurserna där du behöver dem när du behöver dem.

– Intelligent kamerabevakning tillsammans med koncepten kring mjuk bevakning och sociala väktare gör att du får en mycket bättre effekt. Väktaren kan hantera både en situation som uppstår inne på boendet likväl som ett försökt till mordbrand då de har exempelvis släckgranater. Utmaningen är att de måste vara på rätt plats i rätt tid och det är precis vad vi hjälper till med, säger Johnny Berlic vd på Mindmancer AB.

– Flera kommuner pratar om att göra upphandlingar. Det tar tid och kostar pengar. Priset för att göra själva upphandlingen för ett asylboende motsvarar årskostnaden för bevakning av ett dussin anläggningar. Ofta tar det från ax till limpa mer än sex månader att bara göra en LOU-upphandling. Behovet är här nu, agera, avslutar Johnny Berlic.

Mer information kring hur intelligent kamerabevakning tryggar asylboenden hittar du på mindmancer.se/asyl.

Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor och nås på tel: 46 8 454 32 00 eller www.remium.se.