• Irisity AB/

Irisity AB (publ) har, villkorat av årsstämmans godkännande, beslutat att genomföra en riktad nyemission om ungefär 17,5 MSEK till dess nye verkställande direktör Keven Marier

Irisity AB (publ) ("Irisity" eller "Bolaget") har, villkorat av årsstämmans godkännande, beslutat om en riktad emission av 3 127 608 aktier till en teckningskurs om 5,60 kronor per aktie till Bolagets verkställande direktör Keven Marier (den "Riktade emissionen"). Irisity tillförs härigenom maximalt 17,5 MSEK som avses användas till att stärka Bolagets rörelsekapital och finansiella flexibilitet.

Keven Marier, som tillträdde som VD för Irisity den 13 mars 2023, har uttryckt intresse för att stärka sitt engagemang för Bolaget genom en större investering där det investerade beloppet tillförs Bolaget. Styrelsen har bedömt att den Riktade Emissionen till Keven Marier ökar VD:s motivation och engagemang för Bolaget, samtidigt som emissionslikviden stärker Irisitys rörelsekapital och finansiella flexibilitet för att möjliggöra fortsatt tillväxt.

Teckningskursen har fastställts efter överenskommelse mellan styrelsen och Keven Marier och det är styrelsens bedömning att teckningskursen är på marknadsmässiga villkor då den motsvarar det vägda genomsnittet av Irisity-aktien under de 5 handelsdagar som föregick styrelsens beslut om den Riktade Emissionen. Den överenskomna teckningskursen är till en premie på +12% till sista stängningskursen.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att bolagets styrelse anser att Keven Mariers motivation och engagemang som verkställande direktör ökar om han erbjuds möjlighet att bli aktieägare i bolaget. Vidare innebär den Riktade Emissionen att bolaget förses med rörelsekapital på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt. Sammantaget är det styrelsens bedömning att den föreslagna riktade nyemissionen kommer att vara till fördel för bolagets aktieägare genom ett ökat aktievärde.

Den Riktade Emissionen medför en utspädningseffekt om 7,55 procent av antalet aktier och röster i Bolaget. Genom den Riktade Emissionen ökar antalet utestående aktier med 3 127 608 aktier, från 38 302 328 aktier till 41 429 936 aktier. Bolagets aktiekapital ökar med 281 485 SEK från 3 447 209 SEK till 3 728 694 SEK.

Med hänsyn till att styrelsens beslut om den Riktade Emissionen uppfylls av 16 kap aktiebolagslagen är beslutet villkorat av att det godkänns av årsstämman den 27 april genom beslut med stöd av aktieägare med minst nio tiondelar (9/10) av såväl de i förtid avgivna rösterna som de röster som representeras på stämman.

Den riktade nyemissionen ger Bolaget möjlighet att stärka sin finansiella ställning och visa vd:s förtroende och engagemang för de framtida tillväxtplanerna. "Med investeringen i denna nyemission kan Irisity påskynda våra försäljnings- och marknadsföringsexpansionsplaner", säger Keven Marier – Irisitys VD.

"Irisitys nya VD Keven Marier tillför en stor erfarenhet inom denna bransch och hans beslut att investera ett betydande belopp i bolaget är en ett tecken på förtroende och ett tydligt bevis på hans starka tro på bolagets verksamhet och hans engagemang för att driva vår tillväxt och framgång", säger Lennart Svantesson – Irisitys styrelseordförande.

Lennart Svantesson, Irisity Chairman of the Board

Telefon: +46 73-311 00 11

Denna information är information som Irisity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, kl 14:45 CET den 27 mars 2023.

Irisity AB (publ) is a world-leader in AI-powered video analytics solutions for enhanced safety and security. As of October 13, 2021, Agent Vi is part of Irisity. Founded in 2006, Irisity has offices in Sweden (HQ), Israel, North and South America, UAE, Denmark, Japan and Singapore. The combined company is serving a network of integrators, distributors, and technology partners globally.

The Irisity AB (publ) share is listed on Nasdaq First North Growth Market, with the ticker IRIS, Certified Adviser: Erik Penser Bank AB +46 8 463 83 00 certifiedadviser@penser.se