Irisity AB (publ) levererar ett andra kvartal med stark tillväxt.

VD kommenterar andra kvartalet:

Nettoomsättningen under perioden uppgick till 13,1 MSEK (9,6) och aktiverat arbete till 2,8 MSEK (1,0). EBITDA uppgick till -2,6 MSEK (-0,1) och resultat efter skatt till -6,0 MSEK (-3,5). Bruttomarginalen var 58,2 procent (67,6). Kassalikviditeten vid periodens utgång var 47,5 MSEK (30,6).

Vi avslutade andra kvartalet starkt där nettoomsättningen ökade 36% och den månatliga återkommande intäkten (MRR) med 58% på kvartalsbasis. Bruttomarginal och EBITDA har under perioden belastats av nyrekryteringar och ett stort antal genomförda piloter, vilket är förväntat i vårt expansiva läge. Båda nyckeltalen följer tillsammans med kassalikviditet plan.

Samtliga kundsegment, säkerhetsbolag, kameratillverkare och enterprises, utvecklas väl. Detta omfattar såväl nationella som internationella partnerskap och kundsamarbeten. Förhandling fortskrider med flera internationella säkerhetsbolag och kameratillverkare. Omfattande projekteringar har lagt grunden för fortsatt tillväxt.

För att möta ett växande marknadsbehov utökar vi kapaciteten genom fortsatta nyrekryteringar. Algoritmutvecklingen håller hög takt och kommer leverera nya djuptränade spetsalgoritmer.

Sammanfattning av andra kvartalet 2021:

• Nettoomsättningen uppgick till 13,1 MSEK (9,6).
  • Aktiverat arbete uppgick till 2,8 MSEK (1).
  • Bruttomarginalen uppgick till 58,2 procent (67,6).
  • Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till -2,6 MSEK (-0,1).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -6,0 MSEK (-3,5).
  • Kassalikviditeten var vid periodens utgång 47,5 MSEK (30,6).
  • MRR vid utgången av kvartalet uppgick till 3,0 MSEK (1,9) Q/Q.

Rapporten finns tillgänglig på www.irisity.com

Marcus Bäcklund, Irisity CEO

Phone: +46 771 41 11 00

E-mail: marcus.backlund@irisity.com

Andreas Höye, Irisity CFO

Phone: +46 769 01 34 51

E-mail: andreas.hoye@irisity.com

This information is information that Irisity AB (publ) is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication, through the agency of the contact persons set out above, at 08:00 CET on 6 August 2021.