• Irisity AB/

Irisity AB (publ) rapporterar en stark orderingång under fjärde kvartalet med intäktsredovisning förväntad under de kommande månaderna.

VD kommenterar fjärde kvartalet:

Vi avslutade året och kvartalet med en stark orderingång på drygt 45 miljoner kronor, väl fördelat mellan våra prioriterade marknader i USA, Europa och Asien. Flera av dessa avtal slöts i slutet av året, varför detta, tillsammans med en ny bedömning av projekt i Holland, Förenade Arabemiraten och Singapore, baserat på leveransstatus, ledde till en förskjutning av intäkterna till de kommande månaderna.

För kvartalet innebär detta att nettoomsättningen minskade med 66% till 12,5 MSEK (35,8) och att EBITDA blev -14,4 (8,6). Bruttomarginalen uppgick till 89,2 procent (83) och den månatliga återkommande intäkten (MRR) var 4,4 miljoner kronor (4,7) Q/Q.

EBITDA resultatet belastades av den svaga nettoomsättningen, samtidigt som nettoresultatet var negativt på grund av stora avskrivningar på goodwill och immateriella tillgångar efter förvärvet av Agent Vi. Bolaget har per den sista januari likvida medel inklusive tillgängliga krediter uppgående till 44 MSEK vilket förväntas täcka kapitalbehovet fram till positivt kassaflöde.

Under året har vi investerat vidare i säljkåren med förstärkt närvaro på alla prioriterade marknader. Säljstyrkan fokuserar på att hantera allt större och mer komplexa kundengagemang.

Marcus Bäcklund

Nyckeltal under fjärde kvartalet 2022:

Nettoomsättning 12,5 Mkr (35,8).

Aktiverat arbete 11,7 Mkr (5,1).

Bruttomarginal 89,2 procent (83).

EBITDA -14,4 MSEK (8,6).

Resultat efter skatt -44,2 MSEK (-11,6).

Likvida medel vid periodens slut 17,6 MSEK (71,3).

Tillgänglig ej nyttjad kreditfacilitet 20 MSEK.

MRR vid utgången av kvartalet 4,4 MSEK (4,7) Q/Q.

Hela delårsrapporten finns tillgänglig på www.irisity.com

För vidare information:

Marcus Bäcklund, Irisity CEO   Anna Anderström, Irisity CFO

Phone: +46 771 41 11 00   Phone: +46 709 10 81 08

E-mail: marcus.backlund@irisity.com  E-mail: anna.anderstrom@irisity.com

Denna information är information som Irisity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, kl 08:00 CET den 24 februari 2023.

Irisity AB (publ) is a world-leader in AI-powered video analytics solutions for enhanced safety and security. As of October 13, 2021, Agent Vi is part of Irisity. Founded in 2006, Irisity has offices in Sweden (HQ), Israel, North and South America, UAE, Denmark, Japan and Singapore. The combined company is serving a network of integrators, distributors, and technology partners globally.

The Irisity AB (publ) share is listed on Nasdaq First North Growth Market, with the ticker IRIS, Certified Adviser: Erik Penser Bank AB +46 8 463 83 00 certifiedadviser@penser.se