• Irisity AB/

Irisity AB (publ) upprätthåller en tillväxtbana med en stark intäktsökning för tredje kvartalet där nettoomsättningen fortsätter att växa under hela året.

VD kommenterar det tredje kvartalet:

Irisity rapporterar betydande tillväxt jämfört med samma kvartal föregående år, där intäkter för tredje kvartalet ökade med 143 % och nettoomsättningen ökade med 19 % för de tre första kvartalen 2023. Vi har också uppnått ett andra kvartal i rad med positiv EBITDA, samtidigt som vi fortsätter att upprätthålla en robust bruttomarginal.

Vår nuvarande finansiella ställning inkluderar kassa- och kreditfaciliteter på totalt 31,4 MSEK, vilket inkluderar den nyligen riktade nyemissionen om 39 MSEK som beslutades vid bolagsstämman den 10 oktober. Nettoresultatet var negativt på grund av stora avskrivningar på goodwill och immateriella tillgångar efter förvärvet av Agent.

Bolaget stärker sitt ledarskap, försäljning och finansiella styrning för att säkerställa en snabb men samtidigt metodisk väg till förbättrad lönsamhet och kassaflöde.

En strategisk omläggning av marknaden i Amerika har inletts med nya partnerskap som redan bidragit med ökad försäljning av IRIS+-plattformen.

Direkt efter kvartalet genomförde vi också framgångsrikt en fulltecknad riktad nyemission som tillförde 39 miljoner SEK, vilket återspeglar ett starkt investerarförtroende.

Trots geopolitiska osäkerheter som kan komma att påverka prognoserna för fjärde kvartalet, håller Irisity sin prognos, med fortsatta investeringar på den svenska marknaden och operationella förbättringar.

Vi fortsätter hängivet tillhandahålla avancerade AI-säkerhetslösningar för en starkt växande global marknad.

Keven Marier

Nyckeltal under tredje kvartalet 2023:

Nettoomsättning 32,3 MSEK (13,3).

Arbete utfört för egen räkning 9,6 MSEK (3,9).

Bruttomarginal 82,4 procent (67,6).

EBITDA 1,4 MSEK (-14,0).

Resultat efter skatt -32,1 MSEK (-40,5).

Kassa och tillgängliga krediter vid periodens slut 4,8(*) Mkr (38,0).

MRR i slutet av kvartalet 4,5 MSEK (4,5) Q/Q.

(*) 39 miljoner kronor har tillförts likvida medel efter periodens utgång från den av bolagsstämman godkända riktade emissionen.

Hela delårsrapporten finns tillgänglig på www.irisity.com

Keven Marier, Irisity CEO   Anna Forsberg, Irisity interim CFO

Phone: +46 771 41 11 00   Phone: +46 725 04 69 17

E-mail: keven.marier@irisity.com  E-mail: anna.forsberg@irisity.com

Denna information är information som Irisity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoner, den 14 november 2023 kl 08:00 CET.

Irisity AB (publ)  is a world-leader in AI-powered video analytics solutions for enhanced safety and security. As of October 13, 2021, Agent Vi is part of Irisity. Founded in 2006, Irisity has offices in Sweden (HQ), Israel, North and South America, UAE, Denmark, Japan and Singapore. The combined company is serving a network of integrators, distributors, and technology partners globally.

The Irisity AB (publ) share is listed on Nasdaq First North Growth Market, with the ticker IRIS, Certified Adviser: Erik Penser Bank AB +46 8 463 83 00 certifiedadviser@penser.se