Marcus Bäcklund ny vd för Mindmancer AB

Mindmancers styrelse har utsett IT-entreprenören Marcus Bäcklund till ny vd för Mindmancer. Mindmancer, som erbjuder en komplett bevakningslösning från kamera via larmcentral till insats och vars aktie handlas på NASDAQ OMX First North.

IT-entreprenören och företagsledaren Marcus Bäcklund tillträder 1 januari 2017 som ny vd för säkerhetslösningsföretaget Mindmancer. Mindmancer erbjuder en komplett bevakningslösning, där det tioåriga företagets ursprung inom artificiell intelligens, robotteknik och videoanalys gör det unikt positionerat för att transformera bevakningsbranschen.

- Det är lätt att se potentialen som Mindmancer har i sina digitaliserings- och delningsmodeller för att delta i utvecklingen av framtidens bevakningsbransch. Branschen är fortfarande personalintensiv med låg digitaliseringsgrad och då skapar Mindmancers patenterade mjukvara och kunnande unika förutsättningar för att driva förändringen av branschens utveckling. Bolagets strategi är att göra befintlig verksamhet lönsam och samtidigt positionera företaget för internationell skalbar tillväxt inom digitaliserad bevakning. Den nyligen genomförda nyemissionen har skapat en god plattform och finansiella förutsättningar för att inleda detta arbete. Jag ser fram emot att leda den utvecklingen utifrån min egen erfarenhet, från såväl framgångar som bakslag, säger Marcus Bäcklund, tillträdande vd för Mindmancer.

Hans Ljungkvist är ordförande för Mindmancers styrelse.
- Jag känner Marcus väl, inte minst från hans senaste roll som investeringschef på Chalmers Ventures. Hans gedigna erfarenhet från att leda tillväxtbolag inom kvalificerad tjänsteindustri kommer väl till pass när vi nu inleder nästa ambitiösa steg på Mindmancers tillväxtresa.

Den nyligen genomförda nyemissionen tillförde bolaget 22 MSEK och övertecknades med 25%.

Mindmancer AB
Marcus Bäcklund, VD
Telefon: +46 733-80 17 80

Hans Ljungkvist, styrelseordförande
Telefon: +46 705-37 11 10

Denna information är sådan information som Mindmancer AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, lagen om värdepappersmarknaden och lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg.

This information is information that Mindmancer AB (publ) is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation, the Securities Markets Act and the Financial Instruments Trading Act. The information was submitted for publication through the agency of the contact person set out above.

Certified Advisor: Remium Nordic AB • +46 8 454 32 00 • www.remium.se