VD Kommenterar resultatet för Q1 2024:

Effektivisering av Irisitys globala verksamhet för lönsamhet och tillväxt.

VD Kommenterar resultatet för Q1 2024:

Under första kvartalet tog vi betydande steg mot lönsamhet och tillväxt. Under kvartalet ingick i våra tillväxtinitiativ bland annat ett stort nytt transportavtal, expansion inom AI-användningsområden med fokus på säkerhet inom industriella arbetsplatser genom att förvärva Ultinous Zrt, samt öppnandet av ett försäljningskontor i Mexiko. Vi tog också steg för att förbättra lönsamheten genom att tillkännage initiativ för att effektivisera verksamhet och forskning och utveckling (FoU).

Vi har bibehållit en konsekvent nettoförsäljningsvolym de senaste 5 kvartalen på över 27 MSEK och en månatlig återkommande intäkt (MRR) på 4,4 MSEK. På årsbasis förbättrade vi nettoförsäljningen och EBITDA för Q1, dock var Q1-kostnaderna högre på grund av våra ökade inves- teringar i försäljningsorganisationen.

Key figures Q1 2024:

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 27.6 (27.5).
  • Bruttomarginalen uppgick till 82.7%, (83.8%).
  • Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till MSEK -3.3 (-5.5)
  • Resultatet efter skatt uppgick till MSEK -31.0 (-32.5)
  • Kassa och tillgängliga krediter var vid periodens utgång MSEK 15.2 (31.0)
  • MRR vid utgången av kvartalet uppgick till MSEK 4.4 (4.4) Q/Q

Delårsrapport 1 för 2024 finns tillgänglig på www.irisity.com

Keven Marier, Irisity CEO                                    Anna Forsberg, Irisity interim CFO

Phone: +46 771 41 11 00                                    Phone: +46 709 10 81 08

E-mail: keven.marier@irisity.com   E-mail: anna.forsberg@irisity.com

Denna information är information som Irisity AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, kl 08:00 CET den 23 Maj 2024.

Om Irisity
Irisitys öppna AI-plattform förbättrar existerande kamera- och videohanteringssystem genom att integrera ett antal avancerade AI- och metadata-drivna algoritmer. Systemet har en öppen arkitektur, inbyggda anonymiseringsfunktioner och flexibilitet i installationen (lokala servrar, molnlösning eller hybridlösning.) Med över 3000 installationer världen över litar kunder på precis detektion och analys i realtid. Plattformen förser organisationer med snabb, effektiv och korrekt data i syfte att ge bästa möjliga beslutsstöd åt den mänskliga användaren och därigenom bidra till ökad säkerhet, effektivitet och situationsmedvetenhet.

Irisity AB (publ)-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market, med tickern IRIS, Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB.

Sverige | USA | Israel | Singapore | UAE | Colombia | Brazil | Argentina | Australia | United Kingdom | Mexico