Avvaktande marknad med uppdämt investeringsbehov

Avvaktande marknad med uppdämt investeringsbehov Första kvartalet på året har för IRO varit svagt jämfört med första kvartalet föregående år. Omsättningen minskade med 17 procent och rörelseresultatet med 55 procent. Nedgången har påverkat både stick- och vävdivisionens produkter. Detta har medfört att åtgärder har vidtagits både när det gäller effektivisering, kostnadsbesparingar och marknadssatsningar. ¤Rörelseresultatet blev 21 MSEK (47 MSEK) ¤Resultatet efter finansiella poster uppgick till 27 MSEK (42 MSEK) ¤Omsättningen minskade med 17 % och uppgick till 232 MSEK (281 MSEK) ¤Vinst per aktie 1,25 SEK (1,93) Orderingången minskade med 12 procent jämfört med första kvartalet i fjol, men visar nu tecken på förbättring jämfört med fjärde kvartalet 1998. Det bör noteras att första kvartalet 1998 var ett mycket bra kvartal. Marknaden för väv- och stickmaskiner i västvärlden är fortfarande gynnsam och kännetecknas av god investeringsvilja medan de flesta asiatiska marknaderna fortfarande är svaga. IROs huvudkunder har en ökad frekvens på offertförfrågningar. Detta gäller både stick- och vävmaskintillverkare. Vissa asiatiska marknader visar dock åter ett intresse för investeringar. "Vi har skärpt vår omvärlds- och framtidsbevakning. Den allt tuffare konkurrensen kräver flexibilitet och snabbhet i organisationen för att tillvarata de framtida marknads-möjligheterna. Genom rationaliseringar ska vi bli ännu effektivare och möta marknadens krav", säger IROs VD Stig-Arne Blom "ITMA-mässan i juni är en viktig mötesplats för branschen och kommer samtidigt att bli ett avstamp för marknaden som nu rör sig i positiv riktning. Den ökade efterfrågan på textilier har skapat ett uppdämt investeringsbehov och kommer troligen att ge en uppgång under tredje kvartalet", fortsätter Stig-Arne Blom För ytterligare information, kontakta: Stig-Arne Blom, verkställande direktör, tel 0321-297 01 Lennart Claesson, ekonomidirektör, tel 0321-297 02 IRO är en internationell koncern som utvecklar och tillverkar garnmatare för textilmaskiner. Huvudkunderna är tillverkare av stick- och vävmaskiner. IRO är världens ledande tillverkare av garnmatare med en världsmarknadsandel på över 60 procent. Koncernen har tillverkning i Sverige, Tyskland, Italien och Kina. Mer än 98 procent av försäljningen sker till marknader utanför Sverige. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/20/19990420BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/20/19990420BIT00660/bit0002.pdf