IROs andel av SPPs överskottsmedel

IROs andel av SPPs överskottsmedel Enligt meddelande från SPP uppgår IROs andel av SPPs överskott till cirka 13,8 MSEK före skatt. Om dessa medel tillgodoförs koncernen, innebär det en vinstökning per IRO-aktie för 1999 med cirka 80 öre. SPP meddelar dock att tidplanen för utdelningens genomförande är osäker och den tidigare angivna starttidpunkten 1 december i år kommer inte att kunna innehållas. SPPs uppfattning är vidare att dessa företagsanknutna medel inte skall tas upp i företagens balansräkning för närvarande. På grund av att vare sig regelverk eller tidpunkt för användning är slutgiltigt fastställda, torde för närvarande inte de från SPP allokerande medlen uppfylla kriterierna för att tas upp som tillgång i balansräkningen. För ytterligare information kontakta: Lennart Claesson, ekonomidirektör, tel 070 570 7032 IRO är en internationell koncern som utvecklar och tillverkar garnmatare för textilmaskiner. Huvudkunderna är tillverkare av stick- och vävmaskiner. IRO är världens ledande tillverkare av garnmatare med en världsmarknadsandel på mer än 60 procent. Koncernen har tillverkning i Sverige, Tyskland, Italien samt Kina. Cirka 98 procent av försäljningen sker till marknader utanför Sverige. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/27/19991027BIT00830/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/27/19991027BIT00830/bit0002.pdf