IROs bolagsstämma

IROs bolagsstämma IRO ABs ordinarie bolagsstämma den 12 april fastställde utdelningen, enligt styrelsens förslag, till 3,30 kronor per aktie, totalt 41 250 000 kronor, en höjning från 3,00 kronor föregående år. Avstämningsdag för utdelningen är måndagen den 17 april och utdelningen beräknas utsändas av VPC torsdagen den 20 april. Bolagsstämman antog även förslaget att styrelsen skall ha sex ordinarie ledamöter, valda av bolagsstämman, och inga suppleanter. Till styrelsen omvaldes, enligt nomineringskommitténs förslag, Stig-Arne Blom, Bert-Åke Eriksson, Dan Sten Olsson, Mauritz Sahlin, Lennart Spetz och Lennart Svensson. I styrelsen kommer även att ingå arbetstagarrepresentanter - två ordinarie ledamöter, Egon Johansson och Bo Stensson, samt två suppleanter, Maj-Britt Johansson och Roger Larsson. Vid konstituerande styrelsemöte efter bolagsstämman omvaldes Mauritz Sahlin till ordförande i den nya styrelsen. Det registrerade revisionsbolaget, PricewaterhouseCoopers Revisionsbyrå KB, Göteborg, omvaldes av stämman för perioden 2000-2003. Ansvarig revisor är liksom tidigare auktoriserade revisorn Olof Enerbäck. Med primärt syfte att användas som likvid vid framtida förvärv beslutade bolagsstämman bemyndiga styrelsen att längst intill nästa ordinarie bolagsstämma besluta om att vid ett eller flera tillfällen återköpa och överlåta maximalt 5 procent av aktierna i IRO AB. Förvärv av egna aktier får ske på OM Stockholmsbörsen och skall då ske inom gällande kursintervall. Styrelsen bemyndigades vidare att inom ovan nämnda tidsram besluta om överlåtelse av egna aktier utanför börsen, även med avvikelse från aktieägares företrädesrätt mot kontant ersättning, kvittning eller apport. Om styrelsen beslutar enligt bemyndigandet och återköper maximalt tillåtna 5 procent till nu gällande börskurs kommer IRO-koncernens soliditet att uppgå till cirka 43 procent jämfört med cirka 49 procent vid utgången av 1999. I sitt anförande på bolagsstämman kommenterade VD, Stig-Arne Blom, utvecklingen under första kvartalet. Den positiva trenden från andra halvåret 1999 består. Orderingången första kvartalet år 2000 uppgick till 290 MSEK, vilket innebär en ökning med 20 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den preliminära omsättningssiffran för första kvartalet blev 287MSEK, jämfört med 232 MSEK första kvartalet i fjol, d v s en ökning med 24 procent. Bokslut för första kvartalet föreligger inte ännu. Inga överraskningar förväntas dock vad beträffar marginaler och omkostnader, varför första kvartalets rörelseresultat förväntas bli cirka 50 MSEK jämfört med 21 MSEK under första kvartalet 1999. VD redogjorde vidare för inriktningen på IROs framtida satsning inom elektronikområdet. IROs befintliga kärnkompetens inom detta område skall utvecklas vidare mot applikationer även utanför textilsektorn. Detta kommer framför allt att gälla kundspecifika styrningar av elmotorer samt interface för snabb elektronikkommunikation i maskinsystem, områden som båda har en dokumenterat hög tillväxtpotential. Delårsrapport för första kvartalet 2000 publiceras 19 april 2000. För ytterligare information, kontakta: Stig-Arne Blom, verkställande direktör, tfn: 0321 - 297 01 Lennart Claesson, ekonomidirektör, tfn: 0321 - 297 02 IRO är en internationell koncern som utvecklar och tillverkar garnmatare för textilmaskiner. Huvudkunderna är tillverkare av stick- och vävmaskiner. IRO är världens ledande tillverkare av garnmatare med en världsmarknadsandel på över 60 procent. Koncernen har tillverkning i Sverige, Tyskland, Italien samt Kina. Cirka 97 procent av försäljningen sker till marknader utanför Sverige. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT01280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT01280/bit0002.pdf