Stadig förbättring

Stadig förbättring * Rörelseresultatet första halvåret blev 104 MSEK, vilket är nästan tre gånger högre än halvårsresultatet 1999. * Resultat efter finansiella poster uppgick till 101 MSEK (42 MSEK). * Nettoomsättningen blev 578 MSEK, en ökning med 21 procent. * Orderingången ökade under kvartalet med 11 procent. * Vinst per aktie var 4,82 SEK (1,92 SEK). Konjunkturutvecklingen har haft en gynnsam effekt på IRO och efterfrågan ökade inom såväl stick- som vävdivisionen. Vävdivisionens orderingång steg med 30 procent första halvåret, medan stickdivisionens ökning var 11 procent. Resultatet var mycket bra även under andra kvartalet och uppgick till 51 MSEK, vilket tillsammans med årets första kvartal, 53 MSEK, innebar ett rörelseresultat på 104 MSEK för årets första halvår, en ökning med 187 procent. Den fortsatt stabila ökningen av resultat, marginaler och orderingång återspeglar den positiva marknadstendensen som råder på nästan samtliga av IROs marknader. Orderingången uppgick under andra kvartalet till 304 MSEK, vilket var en ökning med 11 procent. Förväntningarna har varit särskilt stora i Asien och det är också där som den kraftigaste marknadstillväxten har skett. Framförallt är det Kina som uppvisar en starkt ökad efterfrågan. "Orderingången låg i linje med våra beräkningar och denna höga nivå beräknas bestå resten av 2000", säger IROs vd Stig-Arne Blom. Vinsten per aktie blev 4,82 SEK jämfört med 1,92 SEK under första halvåret 1999. Helårsvinsten per aktie 1999 var 4,95 SEK. "Tack vare vårt tekniska ledarskap, vår breda geografiska etablering och vår starka marknadsposition ökar vi nu våra redan höga marknadsandelar i en över hela världen uppåtgående textilmaskinmarknad. Detta skapar mervärde för våra aktieägare", fortsätter Stig-Arne Blom. För ytterligare information, kontakta: Stig-Arne Blom, verkställande direktör, tel 0321-297 01 Lennart Claesson, ekonomidirektör, tel 0321-297 02 IRO är en internationell koncern som utvecklar och tillverkar garnmatare för textilmaskiner. Huvudkunderna är tillverkare av stick- och vävmaskiner. IRO är världens ledande tillverkare av garnmatare med en världsmarknadsandel över 60 procent. Koncernen har tillverkning i Sverige, Tyskland, Italien, Kina och Taiwan. Cirka 97 procent av försäljningen sker till marknader utanför Sverige. IRO AB (publ) Box 54, 523 22 Ulricehamn. Telefon 0321-297 00. Telefax 0321-298 00. E-post: info@iro.se. Internet: www.iroab.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/09/20000809BIT00310/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/09/20000809BIT00310/bit0002.pdf