Mats Dahlin ny styrelseordförande i Ironroad

Report this content

Den tidigare Ericsson-chefen Mats Dahlin har utsetts till ny styrelseordförande i svenska Ironroad. Bolaget utvecklar lättanvända videotjänster för 3G-mobiler, t.ex. speed-dejting, chat och karaoke. Mats Dahlin går samtidigt in som delägare när Ironroad nu ökar expansionstakten.

Mats Dahlin har en lång och gedigen erfarenhet från den internationella mobilbranschen. Han har bland annat varit vice koncernchef på Ericsson och senast VD för Ericsson Enterprise.

- Ironroad har kommit långt med att utveckla nya videotjänster i mobilen och det är en teknik som vi kommer att få se mer av framöver. Det är ett mycket innovativt företag som jag följt under flera år, och när de nu ska öka expansionstakten känns det rätt att gå in som både styrelseordförande och delägare, säger Mats Dahlin.

Ironroad är ett svenskt teknikbolag inom interaktiv video på mobiltelefoner. Bland kunderna finns flera globala mobiloperatörer och tjänsteleverantörer, inte minst i Asien. I Sverige lanserade nyligen Spray och 3 tillsammans en ny tjänst för bl.a. speed-dejting från Ironroad.

- Vi får allt fler och större kunder runt om i världen och det är därför glädjande att vi lyckats få Mats Dahlin som styrelseordförande. Han har en stor erfarenhet av telekom och IT – och att driva och utveckla internationella företag Och inte minst ett genuint intresse för mobila tjänster, säger Magnus Kniving, VD på Ironroad.

Ironroad har tagit emot flera utmärkelser för sina 3G-tjänster, bland annat ”Guldmobilen” för Årets nykomling 2006 som delades ut på Mobilgalan.

Vid sidan av Ironroad har Mats Dahlin också styrelseuppdrag i PacketFront, Apptoo och AppGate. Han arbetar även som rådgivare åt riskkapitalbolag samt med strategiskt och operativt stöd till företagsledningar och med egna investeringar.

Om Ironroad
Ironroad utvecklar och säljer interaktiva och lättanvända videotjänster för mobiltelefoner. Företaget har cirka 30 anställda och huvudkontor i Stockholm. Bland kunderna finns flera globala mobiloperatörer och innehållsleverantörer. Ironroad har idag kontor i Sverige, Filippinerna och Ryssland.

För mer information, kontakta:

Magnus Kniving, VD Ironroad AB
mobil: 070-7784711