IRRAS AB (PUBL) DELÅRSRAPPORT JANUARI - DECEMBER 2018

IRRAflow®-lansering initierad i USA

Kvartalet oktober-december 2018

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 0,0 (0,7).
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK -50,1 (-23,7).
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -50,1 (-23,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -2,09 (-1,09).

Året januari-december 2018

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 6,0 (12,0).
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK -143,3 (-61,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -138,8 (-60,9).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -5,83 (-3,40).
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas.

Väsentliga händelser under kvartalet

Lansering i USA initierad
Bolaget påbörjade under kvartalet lanseringsförberedelserna i USA, bland annat genom rekrytering av regionansvariga säljare och personal med marknadsbakgrund. Kontakter togs med ett flertal sjukhus och utbildning av framtida användare av IRRAflow på-börjades. IRRAS deltog också på flera neurokirurgiska konferenser.

Ny styrelseledamot
På en extra bolagsstämma den 1 oktober valdes Eva Nilsagård till ny styrelseledamot. Genom Eva tillförs bolaget lång och bred erfarenhet från ekonomi och affärsutveckling i noterade bolag.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång
Första patienterna i USA framgångsrikt behandlade med IRRAflow®
I början av januari behandlades de första patienterna i USA med IRRAflow. Behandlingarna utfördes av läkare vid Medical Center på University of California, Irvine (UCI), i Orange, Kalifornien. Läkargruppen, ledd av neurokirurg Dr. Sumeet Vadera, behandlade framgångsrikt två patienter som led av kroniskt subduralt hematom, en blodansamling mellan hjärnan och skallbenet.

Globalt partnerskap med Healthlink
IRRAS ingick ett partnersamarbete med Healthlink Europe & International som kommer att fungera som IRRAS globala logistik- och kundservicepartner. Genom partnersamarbetet säkerställs att IRRAS globala kundbas ges snabb och smidig tillgång till bolagets hela produktsortiment.

Uppdatering rörande omcertifiering av CE-godkännande av katetern
Den försenade omcertifieringen av CE-godkännandet av katetern har varit en besvikelse. Bolaget ansökte initialt om omcertifiering av alla tre delarna i systemet våren 2018. Godkännande erhålls snabbt för styrenheten och kassetten. I början av sommaren informerade dock certifieringsorganet att den kvarvarande tredje komponenten av systemet, den innovativa dubbelkatetern, anses vara en klass tre-produkt och kräver därför mer tid. Under hösten informerades IRRAS att processen hade initierats och att den bedömdes vara färdig vid årsskiftet. Vi har nu en pågående bra dialog med certifieringsorganet rörande omcertifieringsprocessen. IRRAS har försett dem med all efterfrågad dokumentation. Som vi tidigare kommunicerat är förseningen inte orsakad av bristande produktkvalitet eller bristande dokumentation utan av hög arbetsbelastning hos certifieringsorganet.

Detta är IRRAS
IRRAS AB (NASDAQ Stockholm: IRRAS) är ett noterat medicintekniskt bolag i kommersiell fas som fokuserar på utveckling och kommersialisering av innovativa lösningar för hjärnkirurgi. Företagets första produkt IRRAflow™ adresserar de komplikationer som är relaterade till nuvarande behandlingsmetoder vid intrakraniella blödningar. Detta genom en dubbellumenkateter som kombinerar sköljning av katetern med dränering av vätska från sjukdomsområdet. Under behandlingen spolas katetern ren per automatik med jämna mellanrum för att förhindra ocklusion (blockering) av katetern. Eftersom IRRAflow är ett helt slutet system kan det dessutom potentiellt sett minska den dokumenterade infektionsrisken till följd av dessa procedurer.
IRRAS har en unik produktportfölj som skyddas av patent och patentansökningar och har därmed goda förutsättningar för att etablera sig som en ledande aktör på marknaden för medicintekniska produkter. IRRAS har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, men har även kontor i München, Tyskland samt i San Diego, USA. För ytterligare information, besök www.irras.com.
IRRAS aktier är noterade på Nasdaq First North Premier. Wildeco är företagets Certified Advisor.

Delårsrapport kvartal 1 2019 7 maj 2019
Delårsrapport kvartal 2 2019 29 augusti 2019
Delårsrapport kvartal 3 2019 8 november 2019
Årsstämma 14 maj 2019
Publicering av årsredovisning                         23 april 2019

Finansiell information

Kleanthis G. Xanthopoulos, Ph.D. VD Fredrik Alpsten
                                                                                     CFO och vice VD
kleanthis.xantopoulos@irras.com    fredrik.alpsten@irras.com

Denna information är sådan information som IRRAS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2019 kl. 08:00 (CET).