IRRAS AB publicerar bokslutskommuniké för januari till december 2021

Sjätte kvartalet i rad med tillväxt

”Fjärde kvartalet 2021 avslutade ett händelserikt år för vårt IRRAS-team. Under 2021 utvecklades företaget kvartal för kvartal mot att bli ledande inom neurointensivvård, och vi är redo att fortsätta detta arbete under 2022.”

Sammantaget var vi nöjda med våra prestationer under hela 2021. Under året har vårt team gjort betydande framsteg inom alla delar av vår verksamhet, vilket resulterade i att vår omsättning ökade med mer än 200 procent under 2021. ”

Will Martin, VD för IRRAS

Kvartalet oktober – december 2021

• Nettoomsättning uppgick till MSEK 7,2 (2,5)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till MSEK -43,5 (-36,8)
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -43,4 (-38,1)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -0,55 (-0,57)

Perioden januari – december 2021

• Nettoomsättning uppgick till MSEK 22,4 (7,4)
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till MSEK -136,5 (-134,3)
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -136,3 (-135,9)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -1,89 (-2,46)

Viktiga händelser under kvartalet

CE-godkännande för uppdaterad IRRAflow kateter

• Uppdaterad kateter med förbättrat knäckmotstånd och dräneringsförmåga är nu tillgänglig för försäljning i Europa.

Ny klinisk studie initierad av Aarhus universitetssjukhus

• Aarhus universitetssjukhus började behandla patienter med IRRAflow som kommersiell kund, och kommer dokumentera resultaten i ACTIVE-studien för att kunna visa att produkten är bättre än traditionell dränering.

Första patienten i studie med administration av läkemedel

• Dr Behnam Rezai Jahromi från Helsingfors universitetssjukhus registrerade den första patienten i ARCH-studien, som jämför IRRAflow tillsammans med blodproppsdämpande läkemedel kontra traditionell dränering hos IVH-patienter.
  • Studien kommer även dokumentera effekt och säkerhet med IRRAflow vid administration av läkemedel intrakraniellt.

Kommersiellt samarbete med Lovell Government Services (LGS)

• Avtal med LGS som återförsäljare av produkter och kontraktstilldelningar till amerikanska myndigheter.
  • Avtalet innebär att lanseringen till amerikanska militären och Veterans Affairs-sjukhus kommer påskyndas.

Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas

Viktiga händelser efter kvartalets utgång

Utökad patentportfölj för IRRAflow

• Ett tredje patent har beviljats för IRRAflow som omfattar administration av läkemedel med hjälp av kateterns design med dubbla lumen och kontrollerade spolningsmöjligheter.

Första patienterna behandlade i ACTIVE-studien

• Dr Anders Korshøj från Aaarhus universitetssjukhus har rekryterat de första patienterna i ACTIVE-studien som ska utvärdera effekt och säkerhet med IRRAflow jämfört med traditionell dränering.

Presentation av den största samlingen av kliniska data med IRRAflow, bekräftar förbättrade kliniska resultat

• Kirurger vid West Virginia universitetssjukhus presenterade kliniska data från de första 45 patientbehandlingarna med IRRAflow vid Neurosurgical Society of the Virginias årliga möte. Resultaten visade 0% ocklusionsgrad och minskad förekomst av infektioner, vasospasm, samt minskat behov av shuntplacering jämfört med traditionell passiv dränering.

Rapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida:https://investors.irras.com/sv/rapporter-och-presentationer

IRRAS är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag som fokuserar på att leverera innovativa medicinska lösningar för att förbättra livet för kritiskt sjuka patienter. IRRAS utformar, utvecklar och kommersialiserar produkter för neurointensivvård, som väsentligt förbättrar resultaten för patienterna och minskar den totala vårdkostnaden genom att avhjälpa komplikationer som är förknippade med nuvarande behandlingsmetoder. Företaget marknadsför och säljer sina breda och innovativa produktlinjer IRRAflow och Hummingbird ICP Monitoring till sjukhus över hela världen genom sin egen säljorganisation i USA och utvalda europeiska länder samt via ett internationellt nätverk av distributionspartners.

IRRAS har sitt huvudkontor i Stockholm, samt kontor i München, Tyskland och San Diego, Kalifornien, USA. Mer information finns på  www.irras.com

IRRAS AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm (ticker: IRRAS).

För mer information, vänliga kontakta:

Will Martin
ir@irras.com

Sten Gustafsson
Director, Investor Relations
sten.gustafsson@irras.com
+46 102 11 5172

Denna information är sådan information som IRRAS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 februari 2022 kl. 08:00 (CET).