IRRAS AB publicerar delårsrapport för januari till september 2020

IRRAS gör framsteg och ökar försäljningen

“IRRAS har under tredje kvartalet lyckats nå flera avgörande framsteg. Försäljningen har ökat och en ny publikation visar att IRRAflow förkortar vårdtider vid hjärnblödning. I både Europa och i USA har patienter behandlats på fler sjukhus än tidigare och nya avtal har också tecknats för att kunna starta kliniska utvärderingar. Vi ser en tydligt ökad efterfrågan avseende IRRAflow i både Europa och USA och bedömer det möjligt att kunna ta del av den 15,5 miljarder SEK stora marknaden inom de närmaste åren.”

Kleanthis G. Xanthopoulos, Ph.D., VD för IRRAS

Kvartalet juli-september 2020

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 2,1 (0,9)
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK -31,0 (-35,9)
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -31,0 (-35,7)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -0,47 (-1,24)

Perioden januari – september 2020

• Nettoomsättningen uppgick till MSEK 4,9 (1,9)
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK -97,5 (-115,7)
  • Resultat efter skatt uppgick till MSEK -97,8 (-114,6)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till SEK -1,90 (-4,36)

Väsentliga händelser under kvartalet

• Byte av styrelseordförande
    Efter att IRRAS styrelseordförande Anders P. Wiklund gick bort i augusti ersattes han av Marios Fotiadis som är ordinarie styrelseledamot i bolaget.

Övriga viktiga händelser

• Första nya godkännandena för start av klinisk utvärdering i USA sedan covid-19-restriktionerna infördes
  • Utbildningar återupptogs på flera större strokecenter i USA
  • Första behandlingen med Hummingbird Solo genomfördes
  • IRRAS beviljades ett sjätte patentet för Hummingbird ICP Monitoring
  • Studie från University of California (UCI) visar att IRRAflow förkortar vårdtiden vid hjärnblödning med över 50% jämfört med det amerikanska genomsnittet.
  • CE-märkningen för IRRAflow förlängdes till 2024
  • Förstärkt säljorganisation i Europa

Händelser efter kvartalets utgång

• Första behandlingen med IRRAflow genomfördes på Universitätsklinikum Schleswig-Holstein (UKSH) i Lübeck, Tyskland
  • Avtal tecknat med BG Klinikum Bergmannstrost i Halle, Tyskland, om utvärdering av IRRAflow
  • Avtal tecknat med Århus universitetssjukhus in Århus, Danmark, om utvärdering av IRRAflow

Rapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida: https://investors.irras.com/sv/rapporter-och-presentationer

IRRAS AB är ett globalt vårdteknologiföretag fokuserat på leverans av innovativa medicinska teknologier till våra kunder och deras patienter. IRRAS designar, utvecklar och kommersialiserar produkter som förbättrar utfallet för patienter och minskar den totala vårdkostnaden genom att adressera komplikationer associerade med nuvarande behandlingsmetoder inom neurointensivvård. IRRAS marknadsför och säljer produktlinjerna IRRAflow och Hummingbird till sjukhus globalt, via en egen säljorganisation i USA och på utvalda marknader i Europa samt via ett nätverk av distributörer på andra marknader.

IRRAS har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt kontor i München, Tyskland och i San Diego, USA. För ytterligare information, besök www.irras.com.

IRRAS AB (publ):s aktier är upptagna till handel på Nasdaq Stockholm (IRRAS).

ir@irras.com

Sabina Berlin

CFO
+46 73 951 95 02
sabina.berlin@irras.com

Denna information är sådan information som IRRAS är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 november 2020 kl. 08.00 (CET).