IRRAS erhåller registreringsgodkännande av IRRAflow® i Israel och Costa Rica

Stockholm den 25 juni 2019 – IRRAS AB (Nasdaq First North Premier: IRRAS), ett medicintekniskt bolag i kommersiell fas med en omfattande portfölj av innovativa produkter för neurokritisk vård, meddelar idag att de erhållit marknadsgodkännande för bolagets ledande produkt IRRAflow i Israel och Costa Rica. Godkännandena innebär att IRRAS expanderar den globala kommersialiseringen och bolaget kan nu börja marknadsföra och sälja IRRAflow i båda länderna.

"Vi är nöjda över att kunna göra ytterligare framsteg i vår regulatoriska strategi med godkännande av IRRAflow på viktiga marknader som Israel och Costa Rica", säger Vinny Podichetty, VP för globala kliniska frågor på IRRAS. "Dessa godkännanden skickar signaler att vår globala regulatoriska strategi utvecklas som planerat och vi fortsätter det arbete som krävs för att få godkännande för IRRAflow på ytterligare marknader, inklusive EU."

"Kommersialiseringen av IRRAflow utanför USA representerar ett viktigt steg i vår satsning på att utöka IRRAS portfölj av produkter för neurokritisk vård över hela världen", säger Will Martin, Chief Commercial Officer på IRRAS. "Med marknadsgodkännande på plats i Israel och Costa Rica, vårt första latinamerikanska land, kan vi bygga vidare på det starka mottagande vi har fått för IRRAflow i USA och börja behandla patienter, och genera intäkter, på dessa marknader under andra halvåret 2019."

IRRAS AB (Nasdaq First North Premier: IRRAS) är ett noterat medicintekniskt bolag i kommersiell fas som inriktar sig på utveckling och kommersialisering av innovativa lösningar för neurokritisk vård.

Företagets ledande produkt IRRAflow® är världens första spolande ventrikulära dränage. Produktens unika mekanismer adresserar de komplikationer som är förknippade med nuvarande behandlingsmetoder för intrakraniella blödningar. Detta genom att med en dubbellumenkateter administrera vätskor för sköljning av sjukdomsområdet och samtidigt dränera vätska. IRRAflow-systemet inkluderar dessutom en ICP-mätare (tryckmätare) och systemet använder mjukvara för att anpassa behandlingen utifrån önskat tryck. Därutöver har IRRAS ett antal ytterligare innovativa produkter för neurokritisk vård kommersiellt tillgängliga i USA, inklusive Hummingbirds intrakraniella tryckmätningssystem.

IRRAS AB (publ) är noterat på Nasdaq First North Premier. Wildeco är bolagets certified adviser och nås på 08-545 271 00 eller info@wildeco.se.

info@irras.com

Sabina Berlin
CFO
sabina.berlin@irras.com

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 juni 2019 kl. 08.00 (CET).