IRRAS rapporterar första patientbehandlingen globalt med nya next-generation IRRAflow[®]

• Dr. Nicolas Brandmeir från West Virginia University Rockefeller Neuroscience Institute har framgångsrikt använt systemet för att behandla en patient med hemorragisk stroke vid WVU Medicine Ruby Memorial Hospital.
  • Next-generation IRRAflow kontrollenhet erbjuder en förbättrad användarupplevelse, inklusive inbyggda steg-för-steg handledningar, intuitiv programvara, förbättrat behandlingsarbetsflöde, och en ny design för dräneringsuppsamling.

Stockholm, March 3, 2022 – IRRAS tillkännager idag att den första patienten globalt har fått behandling med det nya next-generation IRRAflow-systemet, företagets ledande produkt som använder aktiv vätskehantering för att behandla patienter med intrakraniella blödningar.

Dr. Nicholas Brandmeir, neurokirurg vid Rockefeller Neuroscience Institute vid West Virginia University och WVU Medicine Ruby Memorial Hospital (WVUH), behandlade framgångsrikt den första patienten, som drabbats av en hemorragisk stroke, med next-generation IRRAflow.

“Under det senaste året har vårt team använt IRRAflows aktiva vätskehanteringsteknologi för att behandla våra patienter som drabbas av hemorragisk stroke,” säger Dr. Brandmeir. “Vi är glada över att få möjligheten att vara först i världen med att kunna använda next-generation IRRAflow-systemet. Den nya IRRAflow kontrollenheten har förbättringar ur ett behandlingsarbetsflödes perspektiv, vilket kommer gynna vårt team och våra patienter.”

“Den första patientbehandlingen med vårt nya next-generation IRRAflow-system är ett viktigt nästa steg i företagets fortsatta kommersiella lansering,” säger Will Martin, VD för IRRAS. “Dr. Nicholas Brandmeir och teamet vid WVUH har varit fantastiska samarbetspartners, där vi tillsammans arbetar för att förändra hur kritisk sjuka patienter med intrakraniella blödningar behandlas, och att kunna ge dessa patienter och deras familjer hopp om förbättrade resultat.”

Förra månaden presenterade kirurgerna från WVUH kliniska data från sjukhusets behandling av sina första 45 patienter med IRRAflow-systemet, omfattande flera intrakraniella sjukdomstillstånd. Resultaten visade att användningen av IRRAflow resulterade i 0% kateterocklusionsfrekvens, en minskad förekomst av vasospasm, och ett minskat behov av shuntplacering efter behandling. Alla resultaten som WVUH publicerade med IRRAflow jämfördes positivt mot historiska publicerade resultat i den kliniska litteraturen.

Presentationen kan ses på följande länk: https://youtu.be/GsNeYLvUuk8

IRRAflow-systemet erbjuder avancerad vätskehantering genom ett aktivt utbyte av intrakraniella vätskor genom återkommande spolning som späder ut uppsamlat giftigt material, vilket gör det lättare att ta bort, och förhindrar partiklar från att blockera dräneringshål, vilket säkerställer att vätska kontinuerligt kan dräneras under hela behandlingen. I de kliniska resultaten som hittills har publicerats har IRRAflows kombination av automatiserad spolning och kontrollerad dränering visat sig resultera i färre komplikationer, mer utförlig dränering och kortare behandlingstid.

Next-generation IRRAflow kontrollenhet kommer att utgöra grunden för IRRAS kommersiella fokus framöver. Systemet har förbättrats baserat på feedback från tidiga användare och kommer förbättra den övergripande användarupplevelsen med:

• Steg-för-steg interaktiva handledningar för att vägleda systeminstallationer,
  • Möjlighet att följa ytterligare patientdata för att bättre bedöma patientens tillstånd under varje timme av behandlingen,
  • Ett intuitivt grafiskt användargränssnitt som förenklar behandlingens arbetsflöde och justeringar av behandlingsparametrar, och
  • En ny design som ger fler möjligheter för en optimerad vätskedränering.

Klicka på länken https://www.youtube.com/watch?v=2P7aV4-b4XI för att uppleva next-generation IRRAflow-systemet.

IRRAS är ett globalt hälso- och sjukvårdsföretag som fokuserar på att leverera innovativa medicinska lösningar för att förbättra livet för kritiskt sjuka patienter. IRRAS utformar, utvecklar och kommersialiserar produkter för neurointensivvård, som väsentligt förbättrar resultaten för patienterna och minskar den totala vårdkostnaden genom att avhjälpa komplikationer som är förknippade med nuvarande behandlingsmetoder. Företaget marknadsför och säljer sina breda och innovativa produktlinjer IRRAflow och Hummingbird ICP Monitoring till sjukhus över hela världen genom sin egen säljorganisation i USA och utvalda europeiska länder samt via ett internationellt nätverk av distributionspartners.

IRRAS har sitt huvudkontor i Stockholm, samt kontor i München, Tyskland och San Diego, Kalifornien, USA. Mer information finns på www.irras.com.

IRRAS AB är noterat på Nasdaq Stockholm (ticker: IRRAS).

För mer information, vänligen kontakta:

Sten Gustafsson
Director, Investor Relations
sten.gustafsson@irras.com
+46 102 11 5172

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 mars 2022 kl. 08.30 (CET).