Bo Håkansson ny storägare i Isconova

Bo Håkansson har förvärvat aktier i Isconova AB. Efter förvärvet uppgår hans innehav till 1 399 628 aktier, vilket motsvarar 11,2 procent av aktier och röster efter full utspädning. Förvärv har skett i samband med den nyligen avslutade garanterade nyemissionen samt genom efterföljande aktieköp. Bo Håkansson är därmed näst största ägare i Isconova.

”Vi välkomnar Bo Håkansson som ny ägare i Isconova. Han har insikt och kunskap om vaccinutveckling och dess marknad. Bo Håkanssons investering är en bekräftelse på den potential vi ser i Isconova och dess vidare utveckling. Med bredare ägarbas står vi väl rustade för framtiden”, säger Russell Greig, styrelseordförande i Isconova.

”Isconova är ett synnerligen intressant bolag med produkter som ligger i fas med utvecklingen av nya moderna och bättre vacciner. Jag ser stora möjligheter i att bygga ett attraktivt bolag med flera internationella vaccinbolag som partners”, säger Bo Håkansson.

För mer information, vänligen kontakta:
Sven Andréasson, VD Isconova, tel: 0701-60 60 60
E-post: sven.andreasson@isconova.com

Isconova AB är ett ledande internationellt vaccinadjuvansbolag. Isconova har bred kunskap om vaccinsystem och bolaget utvecklar vaccin tillsammans med partners inom human- och veterinärområdet. Det första vaccinet som använder Isconovas nanopartikelteknologi Matrix, Equilis® Prequenza, lanserades på veterinärmarknaden 2006. På humanmarknaden finns ett antal vaccin under utveckling innehållande Isconovas tredjegenerations nanopartikel, Matrix-M™. Isconovas samarbetar med bland annat Crucell/J&J, Pfizer, Merck & Co., Jenner Institute och Genocea. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala.

Isconova är listat på NASDAQ OMX First North (ticker: ISCO). Pareto Öhman AB är bolagets Certified Adviser.www.isconova.com

Om Bo Håkansson
Bo Håkansson har över fyrtio års erfarenhet som entreprenör. Han har i olika roller varit med att bygga upp bolag som: Active Biotech AB, Peltor AB (idag, 3M-Peltor), Nederman AB, Biolin Scientific AB, Wihlborgs AB, Wilh. Sonesson AB (idag, Midsona), Genovis AB, Hansa Medical AB, ProstaLund AB, EXINI Diagnostics AB och POC Sports AB. Bo Håkansson har sedan mitten av 1980-talet investerat i Life Science med särskild tonvikt på immunologi, infektionssjukdomar och vacciner.

Om Matrix-M™
Matrix-M™ är Isconovas patenterade adjuvansprodukt för användning i human- och veterinärvacciner, antikroppsproduktion och immunologisk forskning.

Om adjuvans
Adjuvans förbättrar effekten av vaccin eller läkemedel, med bibehållen säkerhet. Adjuvans ökar vaccinets förmåga att bilda antikroppar och inducerar ett cellulärt svar, vilket är viktigt för moderna vacciner.