Isconova AB (publ.) – delårsrapport januari-mars 2011*)

FÖRSTA KVARTALET, 1 JANUARI – 31 MARS 2011

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 4,0 MSEK (5,4)
  • Rörelseresultatet uppgick till -9,8 MSEK (-6,3)
  • Resultatet uppgick till -9,6 MSEK (-7,4)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -2,40 SEK (-5,60)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -10,0 MSEK (-9,4)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

• Isconova utökade samarbetet med PHARMAQ avseende utveckling av nya laxvacciner
  • Isconovas partner Narvac lämnade in registreringsansökan för rabiesvaccin i Ryssland
  • Isconova initierar klinisk studie för influensavaccin

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALETS SLUT

• Isconova stärkte sin produkt- och patentportfölj genom förvärv av tillgångarna i Nordic Vaccine genom apportemission
  • Årsstämma hölls den 5 maj 2011 i Uppsala. Stämman fattade bland annat beslut om styrelsens sammansättning, bemyndigande för styrelse att besluta om nyemission samt införande av ett optionsprogram riktat till vissa styrelseledamöter
  • Isconova påbörjade vaccination i influensastudie
Siffror i sammandrag 3 mån 3 mån 12 mån
jan-mar jan-mar jan-dec
2011 2010 2010
Nettoomsättning, MSEK 4,0 5,4 17,8
Rörelseresultat, MSEK -9,8 -6,3 -28,6
Resultat, MSEK -9,6 -7,4 -30,5
Resultat per aktie, SEK -2,40 -5,60 -13,19
Kassaflöde från den löpande -10,0 -9,4 -29,9
verksamheten, MSEK

*)        Samtliga uppgifter avser koncernen om inte annat anges. Siffror inom parentes avser motsvarande period

föregående år.

VD HAR ORDET

Inledningen på 2011 har varit händelserik med nya samarbeten och fortsatta framsteg inom befintliga projekt. Vi tog under kvartalet ytterligare ett steg i vår utökade satsning på humanmarknaden genom att initiera en egen studie av vaccin för säsongsinfluensa. Studien kommer att undersöka om vår produkt, Matrix M™, medför förbättrad effekt av vaccinet hos äldre; en patientgrupp som till följd av nedsatt immunförsvar ofta inte får tillräckligt skydd med befintliga vacciner. Studien startade i maj 2011 och slutrapporteras under första kvartalet 2012. I slutet av maj passerades en viktig milstolpe i vaccinstudien genom vaccination av den första studiedeltagaren. Totalt planeras 110 friska frivilliga ingå i studien.

Under det första kvartalet utökade vi också vårt samarbete med det norska företaget PHARMAQ efter positivt besked från EU-organet Eurostars™, som till stor del kommer att finansiera våra gemensamma utvecklingskostnader. Det omfattande projektet syftar till att utveckla en ny, innovativ generation fiskvacciner.

Vår ryska samarbetspartner Narvac lämnade under mars in registreringsansökan i Ryssland för två rabiesvacciner innehållande Isconovas Matrix M™. Lansering på den ryska marknaden väntas ske i slutet av 2011. För försäljning på den ryska marknaden kommer Isconova att erhålla produktions- och royaltyintäkter.

Nyligen förvärvade vi tillgångarna i det danska forsknings- och utvecklingsföretaget Nordic Vaccine A/S. Förvärvet ligger i linje med vår strategi att delta i den pågående marknadskonsolideringen och med de förvärvade patenten stärker vi ytterligare vår position och patentfamilj inom iscom- och Matrix™-teknologierna.

Den lägre försäljningen under det första kvartalet jämfört med samma period förra året förklaras av intäkter från forskningssamarbeten som vi erhöll under första kvartalet 2010. Som vi nämnt i tidigare rapporter kan våra intäkter från forskningssamarbeten variera över tiden. Den långsiktiga efterfrågan på våra produkter är fortsatt god. Även kostnaderna har ökat jämfört med första kvartalet 2010 till följd av satsningarna på våra egna kliniska studier och uppbyggnaden av vår organisation.

Sammanfattningsvis har vi tagit flera steg i vår ambition – att vara förstahandsvalet för vaccinbolag som söker en partner för effektiv vaccinutveckling med hjälp av adjuvans samt att successivt ta en större ägarandel i de vaccinprodukter vi utvecklar.

Lena Söderström

Taggar: