Isconova AB (publ.) – delårsrapport januari-september 2012*

TREDJE KVARTALET, 1 JULI – 30 SEPTEMBER 2012

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 3,4 MSEK (4,6)
  • Rörelseresultatet uppgick till -7,1 MSEK (-9,2)
  • Resultatet uppgick till -7,1 MSEK (-8,9)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -1,71 SEK (-2,14)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -8,5 MSEK (-10,5)

PERIODEN 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2012

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 13,8 MSEK (12,7)
  • Rörelseresultatet uppgick till -26,3 MSEK (-29,7)
  • Resultatet uppgick till -26,3 MSEK (-29,0)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -6,31 SEK (-7,08)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -28,6 MSEK (-23,5)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

• Isconovas adjuvans Matrix-M™ godkändes av FDA för Genocea Biosciences IND kliniska fas I/II studie med en vaccinkandidat mot Herpes Simplex Virus-2. Studien påbörjades av i mitten av augusti.
  • Isconova inledde samarbete för Matrix-M™ med Virbac – ett av världens ledande företag inom veterinärmedicin.
  • Isconova styrelse beslutar föreslå en garanterad nyemission om ca 50 MSEK.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

• Isconovas adjuvans Matrix-M™ godkändes av den brittiska regulatoriska myndigheten (MHRA) för Jenner Institute för en fas I-studie av en vaccinkandidat mot Malaria. Studien påbörjades i september.
  • Isconova presenterade studieresultat vid “Influenza Vaccines for the World Conference” i Valencia samt “World Vaccine Congress” i Lyon.
  • Extra bolagsstämma med beslut om nyemission hölls den 1 oktober 2012.
  • Isconovas nyemission om ca 45 MSEK efter emissionskostnader fulltecknades under oktober.
Siffror i sammandrag 3 mån 3 mån 9 mån 9 mån 12 mån
juli-sept juli-sept jan-sept jan-sept jan-dec
2012 2011 2012 2011 2011
Nettoomsättning, MSEK 3,4 4,6 13,8 12,7 20,2
Rörelseresultat, MSEK -7,1 -9,2 -26,3 -29,7 -36,6
Resultat, MSEK -7,1 -8,9 -26,3 -29,0 -35,8
Resultat per aktie, SEK -1,71 -2,14 -6,31 -7,08 -8,75
Kassaflöde från den löpande -8,5 -10,5 -28,6 -23,5 -28,4
verksamheten, MSEK

*)      Samtliga uppgifter avser koncernen om inte annat anges. Siffror inom parentes avser motsvarande period

föregående år.

VD HAR ORDET

Under perioden har vårt fokus på humana vacciner gett vidare utdelning och en av våra partner, Jenner Institute, har fått godkännande från den brittiska regulatoriska myndigheten att starta sin studie av malariavaccin i människa. Detta innebär att vi under loppet av några månader har erhållit positiva myndighetsbesked för att påbörja humana studier med Matrix-M™, både från FDA i USA och från MHRA i Storbritannien. Det är mycket glädjande för Isconova och det underbygger vår satsning på humana vacciner. Det bekräftar också styrkan i de data vi har avseende klinisk effektivitet och säkerhetsprofil för Matrix.

De projekt som nu gått in i klinisk fas drivs dels av vår partner Genocea Biosciences i Boston för utvecklingen av ett terapeutiskt vaccin för behandling av Herpes Simplex typ-2, dels av Jenner Institute i Oxford för att ta fram ett effektivt malariavaccin. Båda riktar sig mot terapiområden med stora kommersiella potentialer och våra partners är ledande inom respektive områden. Det finns idag inget herpes simplexvaccin på marknaden och de malariaprojekt som hittills har genomförts har inte uppnått tillfredställande skyddseffekt, trots att stora resurser investerats. Båda dessa indikationer är områden där vi tror att Matrix-M™ kommer att göra skillnad och leda till mer effektiva vacciner.

Affärsutvecklingsarbete och diskussioner med nya potentiella partners pågår även för området influensa, både pandemisk och säsongsinfluensa, där vi redan har ett samarbete med Johnson & Johnson/Crucell. Vi har de senaste månaderna också presenterat våra positiva kliniska resultat inom influensa på flera kongresser och branschmöten.

Även inom veterinärsidan pågår ett antal diskussioner om nya samarbeten.

Det finansiella resultatet under perioden ligger i linje med vår plan. Noteras skall att kostnaderna går ner jämfört med det förra året, huvudsakligen pga. en minskning av administrationskostnaderna.

Avslutningsvis har vi slutfört en nyemission som tillförde bolaget 45 Mkr, och vi har idag en stark aktieägarbas med god kunskap om vaccinutveckling och vaccinmarknaden.

Sven Andréasson

Sven Andréasson, verkställande direktör, tfn 0701-60 60 60