Isconova AB (publ) Delårsrapport januari – juni 2013

ISCONOVA FÖRVÄRVADES AV DET AMERIKANSKA VACCINFÖRETAGET NOVAVAX

1 APRIL – 30 JUNI 2013

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 5,7 MSEK (5,3)
  • Rörelseresultatet var -11,9 MSEK (-8,2)
  • Resultatet uppgick till -11,7 MSEK (-8,3)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,94 SEK (-1,99)
  • Kassaflödet uppgick till -11,0 MSEK (-12,2)

1 JANUARI – 30 JUNI 2013

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 12,8 MSEK (11,0)
  • Rörelseresultatet var -20,1 MSEK (-18,5)
  • Resultatet uppgick till -20,0 MSEK (-18,7)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var -1,60 SEK (-4,50)
  • Kassaflödet uppgick till -22,1 MSEK (-21,9)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

• Aktien noterades på OMX First North Premier den 5 april.
  • Isconova startade klinisk studie med humant rabiesvaccin under maj.
  • Årsstämma hölls den 16 maj i Uppsala. Stämman fattade bland annat beslut om styrelsens sammansättning och emissionsbemyndigande.
  • Det amerikanska vaccinföretaget Novavax, Inc. riktade i början av juni ett offentligt uppköpserbjudande till Isconovas aktieägare. Isconovas styrelse rekommenderade enhälligt acceptans av erbjudandet.
  • Isconova fick EU-anslag beviljade för två forskningsprojekt kring universella influensavacciner.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

• Novavax meddelade den 31 juli att 97,4% av aktierna lämnats in i erbjudandet. Acceptperioden förlängdes till den 20 augusti. Den 22 augusti meddelades att ca 99,5% av antalet aktier och 100% av antalet teckningsoptioner lämnats in i erbjudandet och att acceptperioden avslutats. Därefter inleddes tvångsinlösenförfarande av de resterande aktierna i Isconova.
  • Isconova ansökte om avnotering av bolagets aktie från NASDAQ OMX First North Premier.
  • Den 8 augusti kallade Isconova till extra bolagsstämma den 6 september med förslag till beslut om val av ny styrelse och antagande av ny bolagsordning föranledd av namnändring till Novavax AB.
2013 2012 2013 2012 2012
apr-jun apr- jun jan- jun jan- jun jan-dec
Nettoomsättning, MSEK 5,7 5,3 12,8 11,0 18,5
Resultat, MSEK -11,7 -8,3 -20,0 -18,7 -37,9
Resultat per aktie, SEK -0,94 -1,99 -1,60 -4,50 -7,81
Kassaflöde, MSEK -11,0 -12,2 -22,1 -21,9 8,6
Likvida medel, MSEK 24,0 15,7 24,0 15,7 46,2
Soliditet, % 36% 33% 36% 33% 56%

ISCONOVAS VD SVEN ANDRÉASSON KOMMENTERAR:

"Förutom att vi under det andra kvartalet i år fortsatte våra framsteg med den kliniska projektportföljen är den enskilt viktigaste händelsen under perioden det amerikanska vaccinföretaget Novavaxs offentliga bud på Isconova, vilket skapar en stark och naturlig bas för den fortsatta verksamheten."

Samtliga uppgifter avser koncernen om ej annat anges. Siffor inom parentes avser utfall för motsvarande period 2012.

VD HAR ORDET

Det andra kvartalet 2013 blev en händelserik period för Isconova, där den enskilt viktigaste händelsen för bolaget och dess aktieägare var det amerikanska börsnoterade vaccinbolaget Novavaxs offentliga bud på Isconova den 4 juni. Isconovas styrelse rekommenderade enhälligt aktieägarna att acceptera erbjudandet, och efter en förlängd acceptperiod kunde Novavax den 22 augusti meddela att cirka 99,5% av aktierna och 100 % av teckningsoptionerna lämnats in för utbyte mot aktier i Novavax. Processen är nu slutförd och avnotering av Isconova-aktien sker med sista handelsdag den 6 september. Isconova är därmed ett helägt dotterbolag till Novavax, som är noterat på NASDAQ i USA. Namnet på bolaget kommer inom kort att ändras till Novavax AB. Den höga acceptansnivån från Isconovas aktieägare är ett tydligt bevis på att de ser de affärsmässiga och industriella fördelarna med detta samgående som ligger i linje med strategin att bli en del av ett integrerat vaccinbolag.

För Isconovas anställda innebär samgåendet med Novavax ökade möjligheter med arbete inom nya vaccinprojekt med internationella experter och kolleger.

Isconovas välrenommerade organisation i Uppsala kommer att även i fortsättningen utveckla nya möjligheter för vår patenterade adjuvansteknologi Matrix, men nu som en integrerad del av Novavaxs innovativa vaccinprogram. De av Isconovas ägare som väljer att behålla Novavax-aktierna som utgör själva erbjudandet gör en investering i ett för framtiden spännande vaccinföretag.

Under det andra kvartalet 2013 fortsatte Isconova att öka sin närvaro på humanmarknaden för vaccinadjuvanser. I april fick bolaget godkännande av den ungerska läkemedelsmyndigheten GYEMSZI att inleda en klinisk fas I-studie med ett humant rabiesvaccin. Studien inleddes i början av maj, och vi förväntas kunna rapportera en första etapp under det fjärde kvartalet 2013.

Isconova meddelade i juni att Matrix-M skall användas i två nya EU-stödda projekt, som ligger inom området “Innovation in Vaccines”. Projekten omfattar två olika vägar för att ta fram ett universellt vaccin mot influensa med ett mycket bredare skydd än dagens vacciner. Vår del av forskningsanslagen kommer att bli cirka 5,6 miljoner kronor, och vår medverkan bekräftar Isconovas roll bland dagens forskningsintensiva små och medelstora företag inom vår sektor.

Försäljningen under det andra kvartalet ökade med 7% mot Q2 2012 och uppgick till 5,7 MSEK. För det första halvåret 2013 var försäljningen 12,8 MSEK, vilket var en ökning med hela 16%. Ökningarna är i första hand hänförliga till leveranser till Merck Animal Health/Intervet. Volymutvecklingen för resten av året är svår att bedöma och är relaterad till lagerförändringar hos vår partner. Våra kostnader under kvartalet påverkades av aktiviteter föranledda av Novavaxs offentliga uppköpserbjudande.

Under andra halvåret förväntar vi publicering av vår partner Genoceas första resultat avseende fas I/IIa-studien av vaccin mot HSV-2, samt från Jenner Institutes malaravaccinprojekt.

Sven Andréasson