Isconova i strategiskt samarbete med Jenner Institute

​Isconova har ingått ett globalt strategiskt samarbetsavtal med Jenner Institute, Oxford, ett av världens ledande vaccininstitut. Avtalet syftar till att använda Isconovas kunnande och produkter i utvecklingsprojekt för olika vacciner, bland annat malariavaccin.

I första hand ska Isconovas adjuvansprodukt Matrix M™ användas i forskning vid framtagande av malariavaccin, där en klinisk Fas 1-studie beräknas starta under 2011. Malaria drabbar 250 miljoner människor varje år, och närmare en miljon människor dör årligen i sviterna av sjukdomen. Det finns idag inga malariavaccin på marknaden. Jenner Institute gjorde en omfattande utvärdering av ett flertal kommersiellt tillgängliga adjuvanser innan Matrix M™ och Isconova valdes.

”Vi offentliggjorde nyligen ett samarbete med schweiziska Evolva där Matrix M™ kommer att ingå i kommande kliniska studier av substanser som kan skydda vid bioterrorism. Nu är ännu ett strategiskt viktigt samarbete klart, denna gång med ett världsledande institut inom vaccinforskning, Jenner Institute, där vi bland annat kommer att ingå i deras utvecklingsprojekt för malariavaccin. Båda dessa samarbeten är strategiska med stor kommersiell potential och vi ser nu fram emot resultaten från dessa studier”, kommenterar Isconovas VD Lena Söderström.

Lena Söderström, VD Isconova
Tel 070-816 39 12, e-post: lena.soderstrom@isconova.se

Isconova AB är ett Uppsalabaserat forsknings- och utvecklingsföretag med en patenterad teknologi som förbättrar vacciners effekt och varaktighet. Isconova utvecklar vacciner tillsammans med partners inom veterinär- och humanmarknaderna, och har sedan 2005 produktion och försäljning av vaccinsystem på veterinärmarknaden. www.isconova.se

Om Jenner Institute
Jenner Institute – ett av världens ledande vaccininstitut – är ett samarbete mellan brittiska Oxford University och Institute for Animal Health. Institutet sammanför forskare inom immunologi, biologisk patologi och genetik med de som arbetar med klinisk forskning kring vaccin. Målet är att utveckla, nya, innovativa vacciner mot viktiga globala sjukdomar.
www.jenner.ac.uk

Om Matrix M™
Matrix M™ är en immunstimulerande substans för användning i vacciner, antikroppsproduktion och immunologisk forskning.

Adjuvanser är ämnen som tillsätts för att ge vacciner en förbättrad och mer varaktig immunreaktion i samband med vaccinering.