Isconova påbörjar vaccinationer i influensastudie

Isconova tar ytterligare ett steg i sin kliniska Fas I-studie på säsongsinfluensa genom att nu påbörja vaccination av den första personen i studien. Totalt planeras 110 friska frivilliga personer ingå i studien som kommer att slutrapporteras under första kvartalet 2012. Studien är en del  av Isconovas utökade satsning på humanvacciner.

Under 2009 genomfördes en klinisk Fas I-studie av vaccinering mot fågelinfluensa genom Panfluvac-projektet. Studien var en viktig milstolpe för Isconova då det var första gången Isconovas adjuvansprodukt Matrix M™ testades på människa. Studieresultaten uppfyllde samtliga uppställda effektkriterier och baserat på de goda resultaten påbörjas nu en studie av vaccinering mot säsongsinfluensa. Den nya studien, som drivs av Isconova, kommer att undersöka säkerheten samt om Matrix M medför förbättrad effekt hos äldre, en patientgrupp som till följd av nedsatt immunförsvar ofta inte får tillräckligt skydd med dagens marknadsförda vacciner för säsongsinfluensa.

”Genom att inleda egna kliniska studier i människa passerar vi nu en viktig milstolpe i vår ambition att etablera Isconova på den stora och snabbt växande marknaden för humanvaccin. Det finns ett stort behov av bättre vaccin – bland annat för säsongsinfluensa – och vår förhoppning är att Matrix M™ kan adressera detta behov”, kommenterar Isconovas VD Lena Söderström.

Lena Söderström, VD Isconova
Tel 070-816 39 12, e-post: lena.soderstrom@isconova.com

Om Isconova AB
Isconova AB är ett ledande internationellt vaccinadjuvansbolag. Isconova har bred kunskap om vaccinsystem och bolaget utvecklar vacciner tillsammans med partners inom human- och veterinärområdet. Det första vaccinet som använder Isconovas nanopartikelteknologi Matrix™, Equilis® Prequenza, lanserades på veterinärmarknaden 2005. På humanmarknaden finns ett antal vaccin under utveckling innehållande Isconovas tredjegenerations nanopartikel, Matrix M™. Isconovas samarbetar med bland annat Crucell/Johnson&Johnson, Pfizer, Merck & Co., Jenner Institute, Genocea och Evolva. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala.

Isconova listades på NASDAQ OMX First North (ticker: ISCO) i november 2010. E. Öhman J:or AB är bolagets Certified Adviser. www.isconova.com

Om Matrix M™
Matrix M™ är en immunstimulerande substans för användning i kombination med andra terapeutiska substanser inom vaccinutveckling, antikroppsproduktion och immunologisk forskning.

Adjuvanser är ämnen som tillsätts för att ge vacciner en förbättrad och mer varaktig immunreaktion i samband med vaccinering.

Taggar: