Isconovas partner Genocea publicerar övertygande prekliniska data för HSV-2 vaccin

Genocea Biosciences har publicerat prekliniska resultat kring sin terapeutiska herpes simplex typ 2 (HSV-2) vaccinkandidat GEN-003. Resultaten, som publicerats i Journal of Virology, visar i prekliniska modeller att vaccineringen med GEN-003 som innehåller Isconovas adjuvans Matrix-M framkallar skydd mot återfall av sjukdomen.

Isconovas samarbete med Genocea Biosciences omfattar användningen av Isconovas Matrix-M vid utvecklingen av vacciner mot flera infektionssjukdomar, inklusive herpes simplex virus typ 2.

“De övertygande resultaten från den prekliniska studien bekräftar betydelsen av Isconovas adjuvans Matrix-M i detta terapeutiska HSV-2 vaccin”, säger Isconovas VD Sven Andréasson.

För att läsa Genoceas pressmeddelande följ länken:
Länk till Genoceas pressmeddelande (bara på engelska)

Länk till publikationen:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23365421

Sven Andréasson, VD Isconova, Tel. 0701 60 60 60,
sven.andreasson@isconova.com

Dr. Karin Lövgren-Bengtsson, CSO Isconova, Tel. 018 16 17 07,
karin.lovgren@isconova.com

Isconova AB är ett ledande internationellt vaccinadjuvansbolag. Isconova har bred kunskap om vaccinsystem och bolaget utvecklar vaccin tillsammans med partners inom human- och veterinärområdet. Det första vaccinet som använder Isconovas nanopartikelteknologi Matrix™, Equilis® Prequenza, lanserades på veterinärmarknaden 2006. På humanmarknaden finns ett antal vaccin under utveckling innehållande Isconovas tredjegenerations nanopartikel, Matrix- M. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala.

Isconova är listat på NASDAQ OMX First North (ticker: ISCO). www.isconova.se

Om Genocea Biosciences

Genocea Biosciences, Cambridge, Mass, USA, utnyttjar styrkan i T-cellsimmunitet för att utveckla nästa generations vacciner. T-celler ses allt oftare som en kritisk del av ett skyddande immunsvar mot ett brett spektrum av smittsamma sjukdomspatogener, menT-cellssvar är svårt att uppnå med traditionella metoder för vaccinutveckling. Genoceas styrka är att identifiera och använda T-cellsantigen med hjälp av ATLAS™, bolagets patentskyddade teknologiplattform, som imiterar humant T-cellsimmunsvar i laboratorium, vilket potentiellt kan förbättra effektiviteten i vaccinkandidater och väsentligt minska den tid som behövs för att skapa dem.
Genoceas portfölj av nya T-cellsvacciner inkluderar vaccin för herpes simplex virus typ 2 i klinisk fas, samt program i tidigare fas för pneumokocker, klamydia, HSV-2 profylax och malaria.
För mer information, besök
www.genocea.com

Om Matrix-M™

Matrix-M är ett nanopartikulärt saponin-baserad adjuvans som utvecklats och produceras av Isconova. Matrix-M stimulerar starka immunsvar av både typ Th1 och Th2 och genererar därmed ett potent cellulärt och humoralt skydd.

Adjuvans förbättrar effekten av ett vaccin eller läkemedel med bibehållen säkerhet. Adjuvans ökar vaccinets förmåga att bilda antikroppar och inducerar ett cellulärt svar som är viktigt för moderna vacciner.

Om Herpes Simplex Virus typ 2 (HSV-2)

Herpes simplex virus typ 2 (HSV-2) är den vanligaste orsaken till genital herpes, en sexuellt överförbar sjukdom där i dagsläget mer än 500 miljoner människor i åldrarna 15-49 år (WHO, 2003). Enbart i USA uppskattas 50-60 miljoner människor vara infektera0de. HSV-2 infektioner kan orsaka återkommande, smärtsamma genitala sår, och kan orsaka betydande psykiskt lidande hos patienter. Sjukdomen är särskilt allvarlig hos människor med lågt immunförsvar och utgör betydande risk för nyfödda vid överföring från mödrar under förlossningen. I dagsläget används antivirala läkemedel i stor utsträckning för att behandla HSV-2, men det finns varken något botemedel eller vaccin mot denna sjukdom.