• Isconova AB/

Isconovas partner Genocea slutför patientrekryteringen till den kliniska fas I/IIa-studien av HSV-2-vaccin

Genocea Biosciences har fullföljt rekryteringen till den pågående kliniska fas I/IIa-studien av sin vaccinkandidat (GEN-003) för herpes simplex typ 2 (HSV-2) som innehåller Isconovas adjuvans Matrix-M. Genocea förväntas rapportera preliminära data under andra halvåret 2013.

I den dubbelblindade, placebokontrollerade och doseskalerade studien ingår cirka 150 frivilliga patienter med mild till svår HSV-2-infektion. Studien syftar till att utvärdera säkerheten och tolerabiliteten, samt vaccinets förmåga att stimulera immunförsvaret. Dessutom ska studien fastställa vaccinets effekt på virusutsöndring, vilket anses vara en viktig markör av sjukdomens återfall och smitta.

“Vi är mycket glada att Genocea har fullföljt rekryteringen av den kliniska fas I/IIa-studien av HSV-2. Denna kliniska studie är ett viktigt steg framåt för Isconovas ökade engagemang inom humanvacciner”, säger Isconovas VD Sven Andréasson.

Herpes simplex virus typ 2 (HSV-2), som är den vanligaste formen av genital herpes, är en sexuellt överförbar sjukdom som uppskattningsvis drabbar mer än 500 miljoner människor världen över (WHO, 2003). Det finns inget profylaktiskt eller terapeutiskt vaccin mot HSV-2, vilket innebär att det medicinska behovet och potentiella marknaden är mycket stor.

Sven Andréasson, CEO of Isconova, tel 0701 60 60 60,
sven.andreasson@isconova.com

Dr. Karin Lövgren-Bengtsson, CSO of Isconova,: tel 018 16 17 07,
karin.lovgren@isconova.com

Isconova AB är ett ledande internationellt vaccinadjuvansbolag. Isconova har bred kunskap om vaccinsystem och bolaget utvecklar vaccin tillsammans med partners inom human- och veterinärområdet. Det första vaccinet som använder Isconovas nanopartikelteknologi Matrix™, Equilis® Prequenza, lanserades på veterinärmarknaden 2006. På humanmarknaden finns ett antal vaccin under utveckling innehållande Isconovas tredjegenerations nanopartikel, Matrix- M. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala.

Isconova är listat på NASDAQ OMX First North (ticker: ISCO). www.isconova.se

Om Genocea Biosciences

Genocea Biosciences, Cambridge, Mass, USA utnyttjar styrkan i T-cellsimmunitet för att utveckla nästa generations vacciner. T-celler ses allt oftare som en kritisk del av ett skyddande immunsvar mot ett brett spektrum av smittsamma sjukdomspatogener, men T-cellssvar är svårt att uppnå med traditionella metoder för vaccinutveckling. Genoceas styrka är att identifiera och använda T-cellsantigen med hjälp av ATLAS™, bolagets patentskyddade teknologiplattform, som imiterar humant T-cellsimmunsvar i laboratorium, vilket potentiellt kan förbättra effektiviteten i vaccinkandidater och väsentligt minska den tid som behövs för att skapa dem.
Genoceas portfölj av nya T-cellsvacciner inkluderar vaccin för herpes simplex virus typ 2 i klinisk fas, samt program i tidigare fas för pneumokocker, klamydia, HSV-2 profylax och malaria.
För mer information, besök
www.genocea.com

Om Matrix-M™

Matrix-M är ett nanopartikulärt saponin-baserad adjuvans som utvecklats och produceras av Isconova. Matrix-M stimulerar starka immunsvar av både typ Th1 och Th2 och genererar därmed ett potent cellulärt och humoralt skydd.

Adjuvans förbättrar effekten av ett vaccin eller läkemedel med bibehållen säkerhet. Adjuvans ökar vaccinets förmåga att bilda antikroppar och inducerar ett cellulärt svar som är viktigt för moderna vacciner.

Om Herpes Simplex Virus-2 (HSV-2)

Herpes simplex virus typ 2 (HSV-2) är den vanligaste orsaken till genital herpes, en sexuellt överförbar sjukdom där i dagsläget mer än 500 miljoner människor i åldrarna 15-49 år (WHO, 2003) är infekterade. Enbart i USA uppskattas 50-60 miljoner människor vara infekterade. HSV-2 infektioner kan orsaka återkommande, smärtsamma genitala sår, och kan orsaka betydande psykiskt lidande hos patienter. Sjukdomen är särskilt allvarlig hos människor med lågt immunförsvar och utgör en betydande risk för nyfödda vid överföring från mödrar under förlossningen. I dagsläget används antivirala läkemedel i stor utsträckning för att behandla HSV-2, men det finns varken något botemedel eller vaccin mot denna sjukdom.