Kommuniké från Isconova ABs (publ) årsstämma den 16 maj 2013

Vid årsstämman 2013 fastställdes balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2012. Årsstämman beslutade att ingen utdelning ska utgå för 2012 och att resultatet skall balanseras i ny räkning.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2012.

Årsstämman godkände förslaget att styrelsen ska bestå av fem ledamöter.

Årsstämman beslutade enligt Valberedningens förslag att genom omval utse Gunnar Fernström, Russell Greig, Björn Sjöstrand och Peter Wells, samt genom nyval Bo Håkansson till ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Till styrelsens ordförande valdes Russell Greig.

Årsstämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med 175 000 kronor (175 000 kronor för 2012) till Russell Greig, med 75 000 kronor (75 000 kronor för 2012) vardera till övriga styrelseledamöter med undantag för Gunnar Fernström till vilken ingen ersättning utgår (0 kr för 2012). Totalt styrelsearvode utgår därmed med

400 000 kronor (450 000 kronor för 2012). Styrelseledamot ska, om skattemässiga förutsättningar föreligger och under förutsättning att det är kostnadsneutralt för bolaget, ha rätt att fakturera styrelsearvode. Om styrelseledamot fakturerar styrelsearvode via bolag skall arvodet ökas med ett belopp som motsvarar sociala avgifter och mervärdesskatt enligt lag. Beslutades även att arvode till revisor liksom tidigare ska utgå enligt löpande räkning.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Årsstämman godkände styrelsens förslag till beslut om emissionsbemyndigande.

Årsstämman godkände föreslagna instruktioner för valberedningen.

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan finns tillgängliga på Isconovas hemsida, www.isconova.se.

Sven Andréasson, VD Isconova
E-post: sven.andreasson@isconova.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Isconova AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande klockan 20:00 den 16 maj 2013.

Isconova AB är ett ledande internationellt vaccinadjuvansbolag. Bolaget har bred kunskap om vaccinsystem och utvecklar vaccin tillsammans med partners inom human- och veterinärområdet. Det första vaccinet som använder Isconovas nanopartikelteknologi Matrix™, Equilis® Prequenza, lanserades på veterinärmarknaden 2006. På humanmarknaden finns ett antal vaccin under utveckling innehållande Isconovas tredjegenerations nanopartikel, Matrix- M™. Isconova samarbetar med bland annat J&J/Crucell, Pfizer, Merck & Co., Jenner Institute och Genocea. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala och är listat på NASDAQ OMX First North Premier (ticker: ISCO).